Tro – en politisk kraft

I boken Tro – en politisk kraft samlas några av Sveriges bästa skribenter för att lite mer personligt skriva om tro som politisk kraft. Några av samhällsdebattens viktigaste och svåraste frågor tas upp – vem och vad ska tolereras, troende med politiska uppdrag, mångfaldens betydelse och framför allt vad frihet till och från religion kan betyda.

”Boken innehåller en skarp samling reflektioner kring ansträngda attityder till religion i samhällsdebatten.I boken presenteras berättelser som vänder och vrider på vårt samhällsklimat och förhållningssätt till tro och tolerans.” säger Carl Henric Svanell, en av bokens redaktörer.

I boken skriver Sofia Camnerin, Marie Demker, Erik Helmerson, Antje Jackelén, Katrine Kielos, Anders Mellbourn, Stina Oscarson, Peter Weiderud. Alla är ledande personligheter inom kyrka, media, akademi och kultur och har det gemensamt att de i denna bok personligt reflekterar över tron som politisk kraft. Redaktörer är Andreas Linderyd och Carl Henric Svanell.

Boken släpps den 23 april, klockan 17.00, i S.t Johannes Kyrka i Stockholm. I samband med boksläpp samtalar redaktörerna med Sofia Camnerin, Erik Helmerson, Stina Oscarson och Peter Weiderud om boken. Varmt välkomna!

Fakta om boken:
Titel: Tro en politisk kraft
Redaktörer:
Andreas Linderyd, född 1976, forskar om etik och varumärkesarbete på Handelshögskolan vid Åbo Akademi och Institutet för organisations- och arbetslivsetik vid Ersta Sköndal högskola i Stockholm.
Carl Henric Svanell, född 1984, är präst i Svenska kyrkan. Han har bred erfarenhet av barn- och ungdomsverksamhet och har i sina akademiska studier inriktat sig mot teologisk och politisk etik.
ISBN: 978-91- 526-3417-2
Utgivningsår: 2014
Ca pris: 197 kr

Boken går att beställa på www.verbum.se
För mer information kontakta gärna louise.sillrén@verbum.se, 08 – 743 65 23

• tro och politik
  • tro
  • andreas linderyd
  • carl henric svanell
  • stina oscarson
  • katrine kielos
  • erik helmerson
  • antje jackelén
  • sofia camnerin

Verbum är Sveriges ledande utgivare av teologisk litteratur och ett av marknadens största fackboksförlag. Kärnan i verksamheten är teologisk, men utgivningen speglar även livsfrågor, andlig vägledning, sökande och växande i den kristna tron. Verbum AB ingår i Berling Media AB.