​Fira ForskarFredag i Stockholm!

På Debaser vid Medborgarplatsen bjuds skolklasser på ett 30-tal föredrag, shower samt forskardialoger, Forskar Grand Prix Stockholm avgörs och gymnasieelever kan besöka forskningslaboratorierna vid SciLifeLab. I utställningen kan besökarna bland annat få veta mer om hur hjärnas aktiviteter registreras och används för att styra maskiner, testa sin förmåga att känna igen språkliga ljud, kolla hur stor miljöpåverkan kläderna har i ”Klimatgarderoben” eller ta ett snack med roboten ”Furhat”.

Fredagen den 25 september är det dags för ForskarFredag och tioårsjubiléet av europeiska Researchers’ Night. På 27 orter i Sverige kan du träffa forskare, prova på experiment och ochinspireras av forskning.

– ForskarFredag är ett roligt tillfälle för forskare och besökare att träffas och upptäcka forskning man inte visste fanns, säger Lotta Tomasson, projektledare vid Vetenskap & Allmänhet, som koordinerar ForskarFredag i Sverige.

Aktiviteterna under ForskarFredag Stockholm är gratis och riktar sig främst till skolelever i årskurs 9 och gymnasiet, men även allmänheten bjuds in att ta del av utställning och festligheter.

– Det här är ett väldigt populärt evenemang och varje år vallfärdar tusentals entusiaster till Medborgarplatsen för att ta reda på mer om hur det är att vara forskare, säger Marcus Angelin, projektledare för ForskarFredag Stockholm.

För mer information och pressbilder, besök www.forskarfredag.se eller kontakta:

Marcus Angelin, projektledare ForskarFredag Stockholm, 08-790 98 18, marcus.angelin@vetenskapenshus.se

Elin Ottergren, pressfrågor ForskarFredag Stockholm, 08-790 98 45, elin.ottergren@vetenskapenshus.se

Lotta Tomasson, Vetenskap & Allmänhet, projektledare ForskarFredag i Sverige, 070-728 97 20, lotta@v-a.se

• vetenskap
  • vetenskapsfestival
  • populärvetenskap
  • gymnasiet
  • årskurs 9
  • medborgarplatsen
  • forskarfredag

ForskarFredag är en del av Researchers’ Night, ett EU-evenemang som firas den sista fredagen i september för tionde året i rad i mer än 300 städer. 2015 firas ForskarFredag i Borås, Eksjö, Eskilstuna, Göteborg, Halmstad, Jönköping, Kalmar, Karlshamn, Karlstad, Lidköping, Linköping, Lund, Malmö, Norrköping, Piteå, Skellefteå, Skövde, Stenungsund, Stockholm, Trollhättan, Umeå, Uppsala, Värnamo, Västerås, Öland, Örnsköldsvik och Östersund.

Arrangör av ForskarFredag Stockholm är Vetenskapens Hus med stöd av KTH, Stokholms universitet, Karolinska institutet och Scania. ForskarFredag samordnas nationellt av Vetenskap & Allmänhet och genomförs med stöd av AFA Försäkring, Forte, IKEM, Kungl. Vitterhetsakademien, LIF – de forskande läkemedelsföretagen, Naturvetarna, Oskar och Maria Ekmans Donationsfond, Sveriges Ingenjörer, SULF, Teknikföretagen, Wenner-Gren Stiftelserna, Vetenskapsrådet, VINNOVA och Åforsk.