Veteranpoolen gav en karriär efter karriären

Owe Larsson hann vara pensionär i fyra år innan han tröttnade. Hans fru jobbade fortfarande och trots att han skaffade hund blev han uttråkad av att gå hemma själv. - Även om hunden var bra sällskap så behövde jag större intellektuellt motstånd, skrattar han. Då såg han en annons från Veteranpoolen på Facebook.

Owe Larsson gick tidigt i pension – redan vid 62 års ålder. Det var en stor omorganisation på Astra Zeneca i Södertälje som gav honom den möjligheten. Han hade då jobbat där i 10 år som IT-ansvarig inom ett av det multinationella företagets affärsområden. Som nybliven pensionär fortsatte han att ”konsulta lite” som han uttrycker det. Owe som är ekonom i botten hjälpte småföretag att få ekonomin att gå runt, några timmar i månaden.

Men så såg han den där annonsen på Facebook. Det var en tjänst på ett lokalt företag i Uppsala, där han bor, som behövde hjälp med dokumentation och AutoCAD. Owe tyckte det lät spännande och fick ganska snabbt komma på intervju. Företaget heter WEIAB Systemlösningar AB och levererar ljud- och bildlösningar till Domstolsverket och svenska rättssalar. - Det visade sig att företaget jag skulle hyras ut till låg rakt över gatan från Veteranpoolen. Tidigare hade jag pendlat tre timmar om dagen. Detta var ju betydligt närmre.

Owe och vd:n på företaget han var uthyrd till samtalade mycket om bolagets nuvarande situation och framtida utveckling. Efter hand började Owes tjänst allt mer bli en annan och redan efter några månader erbjöds han att bli tillförordnad vd. Företaget var på väg in i en andra fas av sin utveckling och behövde en mer närvarande vd. Ägaren, som då också var vd, bor i Skåne och pendlade. - Jag har lång erfarenhet av att vara chef med budgetansvar – detta blev en bra lösning.

Idag är Owe ordinarie vd och trivs väldigt bra. Och nu är det han som vänder sig till Veteranpoolen för att få in stöd till bolaget. - Ja, vi har haft en resurs inne på lagret. Jag vet ju av egen erfarenhet att det finns mycket kompetens hos landets pensionärer. Och som litet företag är det oerhört viktigt att de vi hyr in kommer igång snabbt. För personen från Veteranpoolen tog det tio minuter, sedan skötte han sig själv.

Owe tänker fortsätta arbeta så länge kroppen och huvudet säger ja. Det är fortfarande fem år tills hans fru går i pension och han har inte bråttom hem till hunden igen. Trots att det händer saker även där. – Hon är parad – så det är fler hundar på väg, skrattar han.

Kontakta oss gärna

Karin Högman, pressansvarig Veteranpoolen AB – vid allmänna frågor om Veteranpoolen eller önskemål om lokala kontakter runt om i landet 0708-961 961, karin.hogman@veteranpoolen.se

Sofie Jansson, franschisetagare Veteranpoolen Uppsala – här jobbade Owe innan han blev VD, och hit vänder han sig för att få ny hjälp till företaget 0706-98 91 57, uppsala@veteranpoolen.se

Owe Larsson, fd veteran på Veteranpoolen i Uppsala och numera VD på WEIAB Systemlösningar AB, 076-117 17 96, owe.i.larsson@telia.com

Fakta

Veteranpoolen finns i hela Sverige och erbjuder företagare en flexibel bemanningslösning inom de allra flesta branscher. Allt från administration, ekonomi, lager och logistik till fastighetsskötsel och butik.

• Företagande

Våra medarbetare är erfarna, yrkesskickliga och engagerade pensionärer som utför allt från hushållsnära tjänster, hantverk och trädgårdskötsel åt privatpersoner till att snabbt rycka in och bemanna de flesta positioner inom ett företag. Vi finns på nära 50 orter runt om i landet och är vi den största aktören i Sverige inom vår bransch och vi fortsätter att utvecklas, växa och bidra till ett bättre samhälle, varje dag.

Jacob Almstedt

Presskontakt Affärsområdesansvarig Bemanning 070-575 81 60