Vill du må bättre som pensionär – börja jobba igen

De som fortsätter arbeta efter pension berättar om ökad livskvalitet. Veteranpoolens undersökning bland sina anställda bekräftar detta, och enskilda anställda också:

- Jag gillar verkligen att själv kunna styra mitt jobb, nu arbetar jag tre dagar i veckan och njuter, säger Bertil Rydberg veteran från Huskvarna.

Veteranpoolens rikstäckande undersökning bland 6 600 medarbetare ger en bild av pigga pensionärer som trivs mycket bra att få dela med sig av sin erfarenhet. 88 procent upplever att jobbet ger dem ett ökat välmående och 92 procent tycker att det är roligt med nya utmaningar. Undersökningen visar även att de två vanligaste anledningarna till att man väljer att fortsätta jobba är extra pengar som kan sätta guldkant på tillvaron, samt att man saknar den sociala delen av arbetslivet. Att få träffa kollegor och kunder ger mycket för själen.

Enligt Anita Björklund, professor i arbetsterapi på Hälsohögskolan i Jönköping, finns internationell forskning som stärker resultatet.
- Summariskt är incitamenten för att jobba längre bland annat god hälsa, finansiell vinning, flexibla arbetsförhållanden och stimulerande utmaningar, säger hon.

Barbro Kollin från Huskvarna är ett särskilt tydligt exempel på hur livsavgörande ett arbete kan vara. Första tiden efter pensionen blev tuff för Barbro då hennes make plötsligt gick bort. Hon fann sig ensam och trots glädjeämnen som barn och barnbarn kände hon sig isolerad. Det var tack vare sin syster hon fick höra talas om Veteranpoolen.

- En dag vågade jag ringa och det är jag så himla glad för. Nu har jag fått nya kompisar och ett nytt eget liv, berättar hon.

Friheten att själv kunna styra sina arbetstider gör också att arbetet känns roligare. Om Bertil Rydberg ska jämföra hur det är att arbeta som pensionär för Veteranpoolen med hur det var under hans yrkesverksamma period kommer svaret snabbt.

- Jag njuter av den härliga känslan jag får då jag efter sista uppdraget för dagen stänger bildörren om mig. Jag behöver inte oroa mig för vad som ska hända imorgon. Tidigare tänkte jag ofta på om några viktiga möten väntade nästa dag. Kanske måste jag till Stockholm? Nu kan jag istället slappna av, slå på bilradion och långsamt köra hem.

Om Veteranpoolen AB

Franchisekedjan Veteranpoolen är Sveriges största arbetsgivare för pensionärer. Under 2017 var 6 600 pensionärer aktiva hos något av landets 41 kontor. Veteranpoolen servar privatpersoner med hushållsnära tjänster, hantverk och trädgårdsarbete samt bemannar företag i de flesta branscher med de flesta arbetsuppgifter.

Kontakt:

Mats Claesson, vd Veteranpoolen AB – frågor om Veteranpoolen
mats.claesson@veteranpoolen.se

Gustav Jakobsson, marknadsansvarig – frågor om undersökningen
gustav.jakobsson@veteranpoolen.se

Karl Bergbom, franchisetagare Jönköping – lokala frågor<
Karl.bergbom@veteranpoolen.se

• Företagande

Våra medarbetare är erfarna, yrkesskickliga och engagerade pensionärer som utför allt från hushållsnära tjänster, hantverk och trädgårdskötsel åt privatpersoner till att snabbt rycka in och bemanna de flesta positioner inom ett företag. Vi finns på nära 50 orter runt om i landet och är vi den största aktören i Sverige inom vår bransch och vi fortsätter att utvecklas, växa och bidra till ett bättre samhälle, varje dag.