Veronica Hedenmark på scen vid utdelningen av årets Guldklubba

För femte året i rad delades guldklubban ut för förtjänstfullt ordförandeskap. VH assistans Veronica Hedenmark befann sig på plats som representant från stiftelsen Ungt Ledarskap i Hotell Grands spegelsal för att gratulera vinnarna Lennart Ohlsson-Leijon och Olof Stenhammar.

Årets Guldklubba för förtjänstfullt ordförandeskap gick till Lennart Ohlsson-Leijon, ordförande i Stampen, i klassen onoterade bolag och Olof Stenhammar, ordförande i Ratos, i klassen noterade bolag. Prisutdelningen skedde i Hotell Grands spegelsal.

Veronica Hedenmark, ägare och grundare av VH assistans medverkade som representant från Konungens stiftelse Ungt Ledarskap, för att gratulera och vid ett event på spegelsalens scen intervjua vinnarna av guldklubban. Frågorna berörde mångfalden och de två styrelseordförandes tankar kring vilka sätt det går att öka mångfalden av unga, funktionshindrade och etniciteter i dagens svenska styrelser.  En svår men viktig fråga, enligt Lennart Ohlsson-Leijon, som svarade att erfarenhet är den viktigaste egenskapen styrelser letar efter, men att man definitivt bör satsa på att öka mångfalden.

Guldklubban är en årlig utmärkelse för förtjänstfullt ordförandeskap instiftat år 2005 av StyrelseAkademien och revisions- och konsultbolaget Deloitte. Syftet med utmärkelsen är att lyfta fram goda exempel och visa hur en styrelseordförandes uppgifter utförs på ett förtjänstfullt sätt.

• Funktionsvariation