Personer med funktionshinder bortglömd maktfaktor i valet

På mindre än sex månader har Assistansuppropet samlat mer än 11.000 personer på Facebook.

Det är fler medlemmar än vad exempelvis moderaterna och socialdemokraterna har i sina grupper i mediet.

-Det visar att detta är en fråga som inte alls är så liten som många tror, tvärtom den berör många kategorier av människor; personer med funktionshinder, syskon, föräldrar, andra anhöriga och en hel yrkeskår av personliga assistenter, säger Veronica Hedenmark, Assistansuppropet.

Trots att det är valtider och trots att Assistansuppropet alltså är större än partierna på Facebook, har ingen av partierna kommit med någon respons utifrån socialstyrelsens rapport.

- Inte en enda av partiledarna tog upp frågan om funktionshinder i sina tal i Almedalen och inga nya grepp presenterades utifrån deras handikappolitiska program,  trots att en så stor del av befolkningen som 1,2 miljoner svenskar har ett funktionshinder som påverkar det dagliga livet.

-Min fråga till partiledarna är enkel, var finns de nya handikappolitiska idéerna och hur kan ni glömma en så stor del av väljarkåren?, avslutar Veronica Hedenmark, Assistansuppropet.

Presskonferens med Veronica Hedenmark, Assistansuppropet

Tid: Fredag den 30 juli kl 11.00

Plats: VH assistans, Åsgatan 12

För mer information ring: Veronica Hedenmark, 070-398 29 29

www.assistansuppropet.se

Fakta om Assistansuppropet: Försäkringskassans nya instrument för behovsbedömning har kommit till för att öka rättssäkerheten för personer med funktionshinder. Mer än 11 000 personer visar nu det missnöje som finns mot Försäkringskassans ändring av behovsprövning för personlig assistans. Livet för personer med funktionshinder ska inte behöva räknas efter minut och sekunder, anser Veronica Hedenmark som startade Assistansuppropet.se

-Arbetsmaterialet ger ännu större utrymme för enskilda handläggares tolkningar, precis det som man ville begränsa med instrumentet, Tidigare har alla parter, även Försäkringskassan, varit klart överens om vad som är ett grundläggande behov, men nu blir det godtyckligt när enskilda handläggare ska avgöra detta, menar Veronica Hedenmark som  är förvånad över att man fortfarande räknar antalet toalettbesök och hur många minuter som spenderas där.

I förlängningen menar Assistansuppropet att detta leder till att allt fler blir av med sin assistans.

• valet
  • socialstyrelsen
  • handikappolitiska program

VH assistans grundades av Veronica Hedenmark 1997, vi har 13 års erfarenhet av att arbeta för barn, ungdomar och vuxna med funktionshinder. Idag är vi 600 medarbetare från Kiruna i norr till Ystad i söder. VH assistans har tre olika delar. VH assistans, VH Kids och VH Action. VH assistans för alla med höga krav på sin assistans. VH kids, för barn med funktionshinder, deras syskon och kompisar. VH action, personlig assistans med attityd för unga vuxna med funktionshinder. Vi anordnar även skidresor, bad- och solresor samt sommarkollon varje år, och man behöver inte vara kund hos oss för att delta.