Personlig assistans viktigt för barn och unga i Hofors - minskar utanförskap och stärker självkänslan

Onsdagen den 18 september föreläser Veronica Hedenmark och håller presskonferens på Folkets Hus i Hofors. Klockan 14.00 bjuder hon in media till presskonferens för att prata om, och belysa många delar av den personliga assistansen och väcker samtidigt frågor. Barnperspektivet till exempel, hur ser situationen ut för barn med funktionshinder i Hofors idag? Vilka möjligheter har barn att styra sin personliga assistans? Vilka rättigheter finns det för föräldrar till barn med funktionshinder, kan man säga när föräldraansvaret tar slut och var den personliga assistansen börjar?

Personlig assistans kan vara livsviktigt även för små barn. Assistansen ger barn rätten att delta i samhällslivet, rätten att leka, rätten att utvecklas och rätten att frigöra sig från ett annars livslångt beroende.

- Alla barn har samma behov, det är bara förutsättningarna som är olika. Varenda unge är välkommen till oss, aktiviteterna är anpassade till alla och är inte några särlösningar. Vi gör det här för att stärka självförtroendet och självkänslan hos barn med funktionshinder, det är oerhört viktigt för deras fortsatta utveckling, säger Veronica Hedenmark som för några år sedan startade VH kids, en barnklubb för barn med funktionshinder, deras syskon och kompisar.

Och hon vet vad hon talar om.
Veronica Hedenmark är född med benskörhet, och när hon gick ut gymnasiet fanns inga arbetstillfällen för henne och därför ville försäkringskassan förtidspensionera henne.Redan då hade hon ett inre mål och efter en livskris föddes VH assistans hemma vid köksbordet i Falun.-Det tycktes finnas tusen möjligheter, men inte en enda för mig. Det blev viktigt att skapa något eget, ett arbete och att göra något av livet. Min främsta drivkraft var viljan att hjälpa personer med funktionshinder, förklarar hon.

En egen barnklubb
I dag sexton år senare har hon 1000 anställda i det egna företaget från Kiruna i norr till Ystad i söder, och är en mycket framgångsrik ledare. Hon har även startat en egen barnklubb, VH kids, som vänder sig till barn med funktionshinder och deras syskon och kompisar. Syftet är att ge barnen och ungdomarna en aktiv fritid, förebilder och en möjlighet till gemenskap och en känsla av grupptillhörighet.

Veronica Hedenmark håller presskonferens om barnperspektivet klockan 14:00 den 18 september på folkets hus i Hofors.
Veronica Hedenmark föreläser 18:30 samma kväll på folkets hus i Hofors.

Bilder fria för publicering finns att hämta på www.veronica.se under press, pressbilder

Kontaktpersoner:
Veronica Hedenmark, 070-398 29 29

• presskonferens

• Gävleborg

VH assistans grundades av Veronica Hedenmark 1997, vi har 13 års erfarenhet av att arbeta för barn, ungdomar och vuxna med funktionshinder. Idag är vi mer än 800 medarbetare från Kiruna i norr till Ystad i söder. VH assistans har tre olika delar. VH assistans, VH Kids och VH Action. VH assistans för alla med höga krav på sin assistans. VH kids, för barn med funktionshinder, deras syskon och kompisar. VH action, personlig assistans med attityd för unga vuxna med funktionshinder. Vi anordnar även skidresor, bad- och solresor samt sommarkollon varje år, och man behöver inte vara kund hos oss för att delta.