Gotlänningarna tredje mest givmilda med panten i Sverige

Gotlänningarna tredje mest givmilda med panten i Sverige

Gotlänningarna är givmilda med pantpengarna – så givmilda att de placerar sig på en bronsplats i Sverige. Trots att Biståndsknappen nyligen kommit till Gotland bidrog gotlänningarna med närmare 1 000 träd i Afrika under 2014. Det visar Vi-skogens årliga pantrankning av Biståndsknappen hos Coop.

Det är första gången som Gotlands län är med i Vi-skogens rankning av vilka kommuner och län som är mest givmilda med sina pantpengar. Biståndsknappen introducerades i Coop Forum i Visby i november 2013.

Nu finns statistik från hela 2014 och den visar ett solklart resultat – på Gotland är invånarna givmilda med pantpengarna. I genomsnitt skänkte invånarna 2,77 kronor av varje pantad 100-lapp till bistånd under 2014. Tillsammans bidrog de med pant till ett värde av 18 761 kronor, vilket motsvarar 938 träd i Vi-skogen.

- Det är väldigt roligt att se att Gotlands första Biståndsknapp hos Coop snabbt blivit populär. Förra årets pantpengar motsvarar 938 nya träd i Afrika. Träden ger en bättre miljö, inkomster och pengar över till barnens skolgång, säger Katarina Andersson, insamlingschef på Vi-skogen.

I rankningen mellan länen toppar alltjämt Stockholm, där skänkte invånarna 3,87 kronor av varje pantad hundralapp under 2014. Uppsala kniper andraplatsen och trea är alltså nykomlingen Gotland.

I snitt skänkte svensken bort 2,2 kronor av varje pantad 100-lapp under 2014. Det är en 14-procentig ökning från året före då snittet var 1,93 kronor. Totalt skänktes 8,1 miljoner kronor via Biståndsknappen under 2014. Det är nytt rekord och motsvarar över 400 000 nya träd i Afrika där Vi-skogen arbetar.

- Sedan starten har kunderna som trycker på Biståndsknappen skänkt 66,7 miljoner kronor till Vi-skogen och We Effect, som delar på pengarna. Det motsvarar 3,3 miljoner nya träd i Rwanda, Tanzania, Kenya eller Uganda där Vi-skogen arbetar. Planterade i rad skulle träden räcka hela vägen från Sverige till Kenya.

Pressbilder bifogas. För ytterligare information - vänligen kontakta:

Tel: 070 107 43 17, mejl: marcus.lundstedt@viskogen.se