Helen Sjöholm med skolbarnen Jolie och Clarisse som genom Vi-skogens trädklubbar får lära sig om miljön, klimatet och hur trädplantering kan skydda mot klimatförändringar. Foto: Marcus Lundstedt

Stjärnspäckad konsert ska ge barn styrka i klimatkampen

Helen Sjöholm, Timo Räisänen, Jennifer Brown, Anders Lundin och många fler! Söndag 9 oktober på Göta Lejon i Stockholm gör de gemensam sak och uppträder på en insamlingskonsert för Vi-skogen. Intäkterna ska hjälpa barn ta upp kampen mot klimatförändringarna.

– Det kommer bli en hoppfull och glad konsert! Lösningar och möjligheter, snarare än hotbilder, står i centrum. Barnen drabbas redan hårt av klimatförändringarna i östra Afrika, men genom att plantera fler träd kan de få en ljusare framtid, säger Helen Sjöholm som själv besökte Rwanda i vintras, i egenskap av ambassadör för Vi-skogen.

Biljettintäkterna från konserten ”Trees and Love” går oavkortat till att stödja barn i östra Afrika att anpassa sig till det varmare klimatet. Målsättningen är att samla in pengar för att utbilda minst 10 000 elever och starta 500 trädklubbar i Rwanda, Uganda, Tanzania och Kenya.

Genom Vi-skogens trädklubbar får skolelever lära sig om miljön, klimatet och hur trädplantering kan skydda mot torka, översvämningar och andra effekter av klimatförändringarna. Kunskaperna tar de med sig hem till föräldrarna – och till framtiden.

– Många av barnen kommer tvingas att leva av vad jorden ger. I ett allt varmare klimat kan kunskaperna från Vi-skogens trädklubbar därför bli lika viktiga för barnen som att kunna läsa, skriva och räkna, säger Helen Sjöholm.

Trees and Love – en hoppfull konsert för klimatet”

Datum och plats: Söndag 9 oktober kl. 19.00 på Göta Lejon i Stockholm
Medverkande: Helen Sjöholm, Anders Lundin, Timo Räisänen, Jennifer Brown, Solala, Andreas Nilsson, Jacke Sjödin och klass 6AB från Adolf Fredriks Musikklasser. Regi: Anders Butta Börjesson. Kapellmästare: Peter Ljung
Biljetter: Säljs via Ticketmaster.se och kostar 300 kronor exklusive serviceavgift http://www.ticketmaster.se/event/440241