Daniel Otuma med sonen James. Foto: Elin Larsson

Vaxholmsborna mest givmilda med panten i Sverige

Under 2019 var invånarna i Vaxholms kommun mest givmilda med sina pantpengar. Det visar Vi-skogens årliga pantrankning av Coops biståndsknapp. Sedan starten 2004 har nästan 100 miljoner kronor samlats in via panten till nära fem miljoner träd i östra Afrika.

– När panten som återvinns dessutom bidrar till att bekämpa både fattigdom och klimatförändringar gör den dubbel nytta. I de länder vi arbetar saknar människor marginaler och i dessa utmanande tider, med den globala coronakrisen, är vårt arbete viktigare än någonsin. Vi är otroligt tacksamma för det stöd vi får, säger Eva Åberg, verksamhetschef Vi-skogen.

Den som pantar burkar eller flaskor i en av Coops butiker kan välja att trycka på Biståndsknappen och skänka pantpengarna till Vi-skogenTotalt skänktes pant till ett värde av nära 6,4 miljoner kronor hos Coop under 2019. Pantpengarna från 2019 motsvarar 319 000 nya träd i östra Afrika, där Vi-skogen arbetar. Sedan starten 2004 har nästan 100 miljoner kronor samlats in via panten. Det motsvarar nära fem miljoner träd.

– Att totalt nästan 100 miljoner kronor skänkts av Coops pantare till Vi-skogen är fantastiskt och betyder mat på bordet och möjligheten att lyfta sig ur fattigdom för väldigt många människor. Dessutom gör det skillnad för klimatet. Varje krona göra nytta, och varje gång du som pantare trycker på biståndknappen bidrar du till en bättre tillvaro för den som har det extra svårt. Stort tack för det, säger Charlotta Szczepanowski, chef hållbarhet och kvalitet Coop Sverige

I Vaxholms kommun skänkte invånarna hela 7,99 kronor av varje pantad 100-lapp under 2019. Det är en rekordhög procent och innebär att de därmed kniper förstaplatsen bland kommunerna i landet från Danderyd som vunnit kampen de senaste åren. Vaxholm följs av Danderyd på andra plats och Nacka behåller sin tredje plats från ifjol. Den kommun som klättrat allra mest i placering är Sävsjö som klättrat 60 platser sedan i fjol. Sävsjö hamnar i år på plats 87.

I Sverige skänktes i snitt 1,77 kronor av varje pantad 100-lapp. I rankningen mellan länen toppar samma län som i fjol. Stockholm tar förstaplatsen, följt av Uppsala på andra plats och Gotland på tredje plats. Stockholmarna skänkte 3,26 kronor av varje pantad 100-lapp.

Fakta Biståndsknappen och Vi-skogen:

• Biståndsknappen introducerades 2004 och finns nu i 595 Coopbutiker över hela landet.
  • Sedan starten har kunderna som trycker på Biståndsknappen skänkt 98,7 miljoner kronor. Det motsvarar nära fem miljoner träd i Rwanda, Tanzania, Kenya och Uganda där Vi-skogen arbetar.
  • För tjugo pantade kronor kan en bonde i Afrika plantera ett nytt träd. Träden ökar inkomsterna och skyddar mot torka, skyfall, jorderosion och andra effekter av klimatförändringarna som i dag drabbar miljontals människor i Afrika.
  • Vi-skogen arbetar med att bekämpa fattigdom och förbättra miljön genom trädplantering och stöd till bönder genom utbildning i hållbara jordbruksmetoder. Metoden som används kallas agroforestry.

Biståndsknappen. Foto: Marcus Lundstedt

Topplistor - bästa kommun/län 2019 följt av procent av varje pantad hundralapp som skänks till Vi-skogen via Biståndsknappen:
Siffrorna inom parantes visar länets/kommunens placering 2018

Bästa kommun i Sverige

• 1.Vaxholm – 7,99 procent (2)
  • 2.Danderyd – 5,65 procent (1)
  • 3.Nacka – 5,19 procent (3)
  • 4.Götene – 4,81 procent (6)
  • 5.Lidingö – 4,13 procent (4)
  • 6.Trosa – 3,92 procent (5)
  • 7.Vadstena – 3,92 procent (10)
  • 8.Lomma – 3,81 procent (8)