Anna Jörgensdotter får Vi:s Litteraturpris 2017

Författaren Anna Jörgensdotter, Gävle, får Tidningen Vi:s Litteraturpris 2017 för sin roman Solidärer. Enroman vars handling kretsar kring det spanska inbördeskriget 1936–39.

Juryns motivering:
”För att hon med lyrisk lyhördhet levandegör en tid då drömmen om en rättvis värld skyfflades ner i spanska inbördeskrigets massgravar. Med psykologisk exakthet tecknas porträtten av de unga svenskar som tog strid för människovärdet – männen vid den fjärran fronten, kvinnorna i det patriarkala klassamhället hemmavid. Solidärer är ett storslaget bidrag till arbetarlitteraturen, med tydliga ekon in i vår egen tid.”

Vi:s Litteraturpris har delats ut sedan 1947. Det går till en skönlitterär författare ”på väg”; det vill säga någon som har skrivit minst två och max fem prosaböcker. Bland tidigare pristagare kan Stig Claesson, Kerstin Ekman, Torgny Lindgren och Sara Stridsberg nämnas. De senaste fem åren har Lina Wolff, Susanna Alakoski, Elin Boardy, Staffan Malmberg och Anneli Jordahl belönats. Prissumman är 50 000 kronor.

Om priset: Litteraturpriset firar i år 70-årsjubileum – och delades under kvällen ut på Den Gyldene Freden under festliga former. Årets jury har bestått av Torbjörn Elensky (litteraturkritiker), Lina Kalmteg (litteraturkritiker och författare), Annina Rabe (litteraturkritiker), Ebba Witt-Brattström (litteraturprofessor) samt Peter Fröberg Idling (litteraturkritiker, författare och juryns ordförande).

För ytterligare information:
Sofia Wadensjö Karén, chefredaktör för Tidningen Vi, 0705-36 71 59
Anna Jörgensdotter, litteraturprisvinnare, 073-563 52 98

Vi media AB ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Lyckoslanten åt Swedbank, Öppet Hus åt Riksbyggen samt Rädda Livet åt Cancerfonden.