Nytt forum för förebyggande

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2010 15:00 CET

Hur kan man förhindra att en konflikt blossar upp, att ett barn mobbas, att en ung människa blir indragen i missbruk eller att sjukdomar sprids? Vad tjänar samhället på att arbeta förebyggande? Många negativa och skadliga händelser och utvecklingstrender kan hejdas, eller i varje fall dämpas, om förebyggande åtgärder sätts in i tid. Det gäller att ligga Steget före! Det är också namnet på det forum för förebyggande som startats på initiativ av Anna Lindhs Minnesfond i samarbete med ett antal andra organisationer, bland dem Teskedsorden med sitt motto för tolerans mot fanatism.

Välkommen till den första samtalet som arrangeras inom ramarna för Steget före. Måndagen den 29 november samtalar Elisabeth Dahlin, Stefan Einhorn, Jan Eliasson och Seher Yilmaz om hur vi kan tänka och arbeta förebyggande.

Tid: Måndagen den 29 november kl 15 - 17
Plats: Kafé Klara, Stockholms stadsteater, Drottninggatan 34
Medverkande: Elisabeth Dahlin (generalsekreterare, Rädda Barnen), Stefan Einhorn (författare och professor, Karolinska Institutet), Jan Eliasson (fd utrikesminister och ordförande i Anna Lindhs Minnesfond), Seher Yilmaz (ordförande i Landsrådet för Sveriges Ungdomsorganisationer).
Arrangör: Anna Lindhs Minnesfond i samarbete med A Non Smoking Generation, Dag Hammarskjöld Foundation, Expo, Friends, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Teskedsorden.
Anmälan: Anmäl dig till Maria Wennberg på info@steget-fore.nu eller 08 411 90 91. Se www.steget-fore.nu för information om kommande samtal och mötesplatser.

För ytterligare information kontakta:
Camilla Nagler, generalsekreterare, 070-690 5336 eller camilla.nagler@teskedsorden.se

Kommentarer (0)