Skogen – vår nya kyrka? Vi ger ut ett specialnummer om naturen.

”Hela livet är en dimma och en gråzon”
Anders Lundin, ny programledare för ”Mitt i naturen”, berättar varför han älskar dimma. ”Alternativen öppnar sig i diset, sätter igång fantasin.” Läs varför förre riksdagsledamoten Maria Wetterstrand gillar regn, varför Micael Dahlen, professor vid Handelshögskolan, aldrig går ut utan sin dunjacka, vad storm och åska gör med naturstarka personligheter som Ebba Witt-Brattström och Jenny Strömstedt.

Ut och lek, ungar!
Den gröna leken är en friskfaktor att räkna med. Studier visar att barn på förskolor med gröna omgivningar har mindre problem med uppmärksamhet än andra. Ändå saknar många barn natur kring dagis och skola.

Med staffliet i spenaten
Då var det en smärre revolution. När 1800-talets unga konstnärer lämnade sina murriga ateljéer för att måla utomhus föddes friluftsmåleriet. En svensk var bland de första att slå upp portarna mot naturen.

Dessutom:

• Jonna Jinton lämnade storstaden för eremitliv i ett torp.
  • Fredrik Sjöberg ger tre njutbara råd.
  • Peter Kihlgård, Martina Montelius och Amanda Svensson skriver för om sin barndoms natur.
  • Han var galen i norrsken. Kristian Birkeland offrade allt för himlaglittret.

Vi Natur finns ute i butik nu.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA:
Sofia Wadensjö Karén, vd och chefredaktör: 010-744 24 02, 070-536 71 59, sofia.wadensjo@vi-tidningen.se

• stina jofs
  • tidningen vi

AB Tidningen Vi ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln och Värmland åt Visit Värmland.