Vi Läser nr 2 2020. Mästarmötet: Stina Jackson & Niklas Natt och Dag

Stina Jackson & Niklas Natt och Dag
Debuterna Silvervägen och 1793 gjorde dem till spänningslitteraturens stora framtidshopp – på kuppen blev de nära vänner. Stina Jackson och Niklas Natt och Dag möts i ett samtal om andraboksångest, igenkänningens befrielse och vänskapen med Fredrik Backman.
Text: Stina Jofs / Foto: Thron Ullberg

Adichies mytomspunna skrivarskola
Med En halv gul sol blev Chimamanda Ngozi Adichie känd världen över. Vad få vet är att hon driver Nigerias mest prestigefulla skrivarskola. Fem dagar på Purple Hibiscus Workshop är ett minne för livet. Text: Katarina Höije.

Modiga män och sexiga kvinnor
Är det så vi vill ha våra romanfigurer? Det verkar så, om man får tro världens största forskningsstudie i ämnet. Joanna Górecka berättar mer.

Johan Ulveson: »Jag är lite rädd att jinxa det«
Johan Ulveson är den folkkäre skådespelaren och komikern som inte är så värst förtjust i roliga böcker. Inte heller gillar han vår sista fråga, visar det sig. Jonas Eklöf botaniserar i hans bokhylla.

Dear Sweden – David Sedaris skriver brev
»Under en resa till ert land i mars 2018 skulle jag vara med i en direktsänd radio-intervju, och strax innan vi satte igång berättade man för mig att jag fick säga vad jag ville bara jag undvek varumärken. »Så ›fitta‹ går bra men inte ›Pepsi‹?«.

»Jag kom bara till sidan 20 i Ulysses«
Hon slog igenom med Nej och åter nej, och toppar de norska försäljningslistorna med sin nya roman. Här är elva sidor av Nina Lykke – som att hon aldrig kom längre än till sidan 20 i Ulysses.

Livet är ingen dans för rosor för Colson Whitehead
Det är valår i USA och en av landets mest uppburna författare Colson Whitehead vacklar mellan cynism och hoppfullhet. Som om inte det vore nog går skrivandet lika trögt som alltid. Text: Malin Ekman.

Roulette vid Morsfjärden med Monika Fagerholm
Under en vitgnistrande springtur med George Eliot i lurarna inser Monika Fagerholm vad som är huvudsaken med ljudboken. Dessutom tipsar hon om bra lyssning för alla som gillade Matilda Gustavssons Klubben.

Sanning eller konka – Henrik Berggren drabbas av ruelse
Den som skriver sakprosa får inte hitta på. Kontraktet med läsarna är tydligt: det som står innanför pärmarna har inträffat. Men Henrik Berggren har drabbats av ruelse. Måste inte även en sån som han få ta sig vissa friheter?

Rangan Chatterjee: »Jag är hur lugn som helst«
Vår divan är inlåst. Men fackboksgurun och läkaren Rangan Chatterjee har den hårda vägen lärt sig hur man tar det piano.

Finns ute i butik nu!

För frågor kontakta jonas.eklof@vi.se

Vi media AB ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Lyckoslanten åt Swedbank,  Rädda Livet åt Cancerfonden samt KF:s årsredovisning och Riksbyggens hållbarhetsredovisning.