ÄNNU MER NHL PÅ VIAPLAY

MTG och National Hockey League (NHL ®) förnyar sitt partnerskap i ytterligare fem år, fram till och med 2021. Samarbetet omfattar exklusivitet för tv- och onlinesändningar från NHL för de nordiska länderna Sverige, Danmark, Finland och Norge. Det nya avtalet innefattar även World Cup 2016, superturneringen som återuppstår, och samlar världens bästa hockeyspelare.

– NHL är en fantastisk liga som har en stor och trogen fanskara i Norden. Våra kanaler och webbplatser sänder tusentals timmar direktsänd sport varje år, och vi gör premiuminnehåll som NHL tillgängligt på multipla skärmar för att intresset ska växa ytterligare. Vi ser fram emot att bygga vidare på vårt framgångsrika partnerskap med organisationen och varumärket NHL, säger Jørgen Madsen Lindemann, MTG VD och koncernchef.

MTG har ägt NHL-rättigheterna sedan 2009, vilket kommande rättighetsperiod omfattar samtliga NHL-matcher i de nordiska länderna, inklusive Stanley Cup-slutspelet samt övriga höjdpunkter som NHL Winter Classic, NHL Stadium Series, NHL All-Star Game, NHL Heritage Classic, NHL Awards och NHL-draften.

I Sverige innebär det att samtliga NHL-matcher, cirka 1 300 stycken, fortsatt kommer att direktsändas på onlinetjänsten Viaplay samt finnas tillgängliga för Viasats parabol- och bredbands tv-tittare.

– MTG är den perfekta partnern för oss när det handlar om ta NHL till passionerade och kunniga hockeyfans över hela Norden. Och vi ser fram emot att fortsätta att erbjuda världens bästa hockey till de nordiska länderna, säger David Korrekt, NHL:s exekutiva vice president över mediadistribution- och -strategi.

– Det är extremt kul att vi nu säkrat rättigheterna under en så lång tid som sex år. Det är världens i särklass bästa och mest underhållande hockeyliga, säger Viasat Sports chef Per Nunstedt.

Samarbetet omfattar även rättigheterna till World Cup i ishockey, en två veckor lång turnering i september 2016, med världens bästa spelare som äger rum i Toronto, Kanada. Följande åtta lag kommer till spel: USA, Kanada, Ryssland, Sverige, Finland, Tjeckien samt två all star-lag – Team Europe och Team Nordamerika Youngstars.

– World Cup är ren och skär hockeymagi. Vi är stolta och mycket förväntansfulla över att visa de absolut bästa lagen och spelarna samlade i hockeymeckat Toronto, säger Per Nunstedt.

MTGs Viaplay-prenumeranter kommer fortsatt att erbjudas samtliga matcher live, liksom Viasats parabol- och bredbands tv-kunder. De bästa matcherna kommer även att direktsändas på MTGs betal-TV-sportkanaler, inklusive den särskilda pan-nordiska Viasat Hockey-kanalen.