Viasat direktsänder NHL-match i 3D

Heritage Classic mellan Montreal Canadiens och Calgary Flames på Calgarys McMahon Stadium är NHL-säsongens andra utomhusmatch. Sändningen inleds på söndag den 20 februari kl. 00.05. Viasat direktsänder matchen mellan de två kanadensiska lagen i 3D, och det blir därmed det fjärde direktsända sportevenemanget som erbjuds Viasats abonnenter sedan lanseringen av 3D-TV i december.

De tre första direktsända 3D-eventen var Barclays Premier League matchen mellan Chelsea och Arsenal 27/12, NHL matchen mellan Pittsburgh Penguins och Washington Capitals 1/1 samt Sony Open från PGA Touren Sony Open i Hawaii 15-16/1.

Calgary Flames och Montreal Canadiens kommer mötas kl. 16.00 lokal tid.

I Calgary Flames återfinns den svenska centern Mikael Backlund samt Henrik Karlsson, som kämpar med finska stjärnan Miikka Kiprusoff om målvaktspositionen. Även finländaren Niklas Hagman representerar Calgary. Montreals Andreas Engqvist är dock nedflyttad till farmarlaget Hamilton Bulldogs i AHL. Både Calgary och Montreal slåss för en plats i NHL-slutspelet.

3D-sändningen på söndag följs av ännu ett direktsänt 3D-event som avgörs på tisdag 22 den februari. UEFA Champions League-matchen FC Köpenhamn–Chelsea blir det första sportevenemanget någonsin i Skandinavien som produceras i riktig 3D. Viasat Sport ansvarar för produktionen när FCK tar emot regerande Premier League-mästarna i åttondelsfinalen på Parken i Köpenhamn.

3D-sändningarna görs i samarbete med SES-Astra.

För att se på 3D TV från Viasat behöver du:

- En 3D-TV och 3D-glasögon (glasögonfri 3D-TV börjar komma)

- För att se sport i 3D behöver du en box som kan ta emot HD sändningar samt ett abonnemang på film och sportpaketet. När du ska se sport hittar du tjänsten Viasat 3D på plats 45 i EPGn.

- För att hyra 3D-film från Videobutiken behöver du en inspelningsbar Ondemand-box (Pace 850, 855 och 865).

• 3d-tv
  • viasat 3d
  • uefa champions league
  • viasat fotboll

Viasat Sverige ingår i Modern Times Group MTG AB, ett ledande internationellt mediebolag med den största geografiska spridningen av TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting är en ledande fri- och betal-TV-operatör i Skandinavien och Baltikum och driver även TV-verksamet i Bulgarien, Tjeckien, Ungern, Slovenien, Ryssland, Ukraina och Ghana. Viasats fri- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar har 125 miljoner tittare i 31 länder. MTG är den största ägaren i Rysslands största oberoende TV-bolag (CTC Media - Nasdaq: CTCM), och den största kommersiella radiooperatören i Norden och Baltikum.

Modern Times Group MTG ABs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.