Viasat firar 20 år

År 1991 startade Viasat TV-sändningar via parabol i Sverige. Fyra år innan dess hade Kinnevik lanserat TV3 med sändningar via satellit från England. Inför 20 års jubileet satte man samman en film för att visa höjdpunkterna från Viasats resa från lansering fram till och med idag.

Slutet av 80-talet och inledningen av 90-talet innebar omvälvande förändringar för TV-Sverige. Kommersiell TV tog sina första trevande steg och när Viasat lanserades 1991 erbjöds TV3 och filmkanalen TV1000. Med några veckor kvar på året firade Viasat sitt 20 års jubileum och i samband med det visades också en film, producerad av ROI Division, som illustrerar höjdpunkterna från TV-bolagets 20-åriga historia.

”När vi inledde vår resa för 20 år sedan var läget minst sagt annorlunda jämfört med idag. Vi hade kämpat oss till att få erbjuda TV via satellit i Sverige och vi inledde sändningarna med endast ett par TV-kanaler. Idag har Viasat bland annat åtta egna sportkanaler och sju egna filmkanaler. Vi har ett stort utbud av HD-TV och vi var först ut i Skandinavien att lansera 3D-TV under förra året. Vi erbjuder utöver detta allt innehåll när du vill i tjänsten Viaplay” säger Jonas Karlén tf VD Viasat Sverige

Sedan starten 1991 har det skett mycket på Viasat. Bland annat blev man Europas första satellit-TV-operatör att släcka de analoga TV-sändningarna och helt gå över till digitala sändningar av film- och sportkanalerna 2001. Viasat var först ut att lansera streamingtjänsten Viasat OnDemand (idag Viaplay) redan 2007 och året därpå erbjöds motsvarande tjänst i digitalboxarna. Och senast för ett år sedan blev Viasat först i Norden med att lansera 3D-TV.

För att se filmen från 20 års jubileet gå in här och för att läsa mer om Viasats historia gå in här.

• film

Viasat Sverige ingår i Modern Times Group MTGAB, det internationella mediebolag med den största geografiska spridningen av TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting driver 28 fri-TV-kanaler i elva länder, och 38 betal-TV-kanaler i 32 länder. Betal-TV-kanalerna distribueras på Viasats egna satellit-TV-plattform i nio länder, samt via tredjeparts TV-nätverk (inklusive kabel- satellit och IPTV-nätverk), samt över öppna internet. Dessa fri- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar har totalt 125 miljoner tittare i 33 länder. MTG är även den största aktieägaren i Rysslands ledande oberoende TV-nätverk (CTC Media – Nasdaq: CTCM).

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 13,1 miljarder kronor, samt ett rörelseresultat på 2,4 miljarder kronor för helåret 2010. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Viasat Broadcasting underhåller människor i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Ungern, Tjeckien, Bulgarien, Makedonien, Ghana, Ryssland, Polen, Rumänien, Vitryssland, Moldavien, Georgien, Ukraina, Kazakstan, Kyrgyzstan, Uzbekistan, Armenien, Azerbaijan, Slovakien, Slovenien, Serbien, Montenegro, Kroatien, Bosnien och Hercegovina, Kenya, Nigeria och USA.