VIASAT SPORT PRESENTERAR TRUPPEN TILL RIO -HÄR ÄR ALLA SOM SKA TA OS TILL TITTARNA

Samtidigt som den svenska truppen som ska tävla i sommarens OS börjar ta form, har det blivit dags för Viasat Sport att presentera de som ska svara för den historiska bevakningen av de olympiska spelen i Rio.
- Vi behåller grundstommen men har adderat en härlig mix av människor med alla slags tänkbara erfarenheter, säger Per Nunstedt, Viasats sportchef.

TV3, TV10, Viasats sportkanaler och Viaplay ska i sommar sända mer från ett OS än vad som någonsin gjorts tidigare i Sverige. Och för det uppdraget krävs ett både brett och spetsigt team av programledare, experter, kommentatorer och reportrar - till antalet närmare 60.

– I lagbyggen brukar man poängtera vikten av en bra mix, och det tycker jag vi verkligen har fått till här, med allt från bragdmedaljörer och förbundskaptener till historiker och Hollywoodskådisar. Entusiastiska debutanter kompletteras av rutinerade reportar, säger Per Nunstedt.

Allt leds av den uppskattade programledarkvartetten från Sotji – Ola Wenström, Carolina Klüft, Niklas Jihde och Frida Nordstrand. De kommer att vägleda tittarna från TV3s OS-studio, placerad mitt i den olympiska parken, vilket kommer att ge tittarna en unik närhet till hjärtat av tävlingarna och de flesta utövare. På plats finns även sex reportageteam, däribland förra TV4-ankaret Lasse Bengtsson, som kommer bidra till att fördjupa bevakningen av världens största idrottsevenemang.

Bland de sista nyförvärven som förstärkt Viasat Sports OS-team märks bland andra Islands succéförbundskapten Lars Lagerbäck, Solheim Cup-kaptenen Catrin Nilsmark och pingishjälten Jörgen Persson.
– Det här blir något nytt för mig att få vara på plats på ett OS. Det är mycket skoj att titta på, men givetvis håller jag ett extra öga på fotbollen, säger Lars Lagerbäck.

VIASAT SPORTS OS-TEAM
Programledare: Ola Wenström, Carolina Klüft, Frida Nordstrand, Niklas Jihde.

Experter: Jonte Karlsson (basket), Jörgen Persson (bordtennis), Erik Skoglund (boxning), Klara Svensson (boxning), Martin Lidberg (brottning), Fredrik Kessiakoff (cykel, mountainbike), Susanne Ljungskog (cykel),Pontus Kåmark (fotboll), Lars Lagerbäck (fotboll), Glenn Strömberg (fotboll), Jenny Kallur (friidrott), Jonas Mellblom (friidrott), Catrin Nilsmark (golf), Veronica Wagner (gymnastik), Martin Frändesjö (handboll), Claes Hellgren (handboll), Linda Heed (ridsport), Vendela Santén (segling), Anna Lindberg (simhopp), Petra Granlund (simning), Jonas Jacobsson (skytte), Nathalie Larsson (skytte), Dragomir Mrsic (taekwondo), Robin Söderling (tennis), Annie Thorén (triathlon).

Kommentatorer:
Matts Egeholm (badminton, tyngdlyftning, vattenpolo, landhockey), Niklas Holmgren (fotboll, kanot), Claes Andersson (bordtennis, taekwondo), Magnus Dahlborn (basket, boxning), Lars Sandberg (beachvolley, volleyboll), Robert Tennisberg (cykel, friidrott), Robert Perlskog (handboll), Pelle Bäckman (handboll, fotboll), Anders Bjuhr (handboll, fotboll), Henrik Strömblad (fotboll), Per Forsberg (friidrott), Henning Österberg (fäktning), Göran Zachrisson (golf), Filip Stiller (gymnastik), Christer Löfgren (judo), Henrik Johnsson (ridsport), Tobias Lyon (rodd), Hamish Mabon (rugby), Ingemar Allén (segling), Janne Blomqvist (simning, brottning), Rickard Olsson (skytte, triathlon), Fredrik Rosengren (tennis).

Reportrar:
Claes Andersson, Lasse Bengtsson, Mattias Brännholm, Marie Hallman, Johan Kücükaslan,
Frida Nordstrand.

Så sänds OS i Rio:

• OS i Rio kommer att produceras av Viasat Sport.
  • Det bästa från spelen kommer att visas på TV3 och TV10.
  • Med Viasats sportkanaler erbjuds upp till 13 kanaler med OS-innehåll, däribland kanaler dedikerade för golf, fotboll, tennis och ridsport.
  • Allt från OS kommer även att finnas tillgängligt på onlinetjänsten Viaplay.
  • Sammanlagt kommer dessa kanaler och plattformar sända mer från ett OS än vad som någonsin gjorts tidigare i Sverige.

• Sport