PEAB satsar strategsikt på 5D BIM med Vico

–5D kan aktivt bidra till att göra byggbranschen mera kostnadseffektiv, hävdar Andreas Furenberg, BIM-strateg på Peab. Redan 2008 användes 3D modellen för  mängdning 4D (planering) och 5D (kalkylering). I ett av våra största projekt någonsin, Mall of Scandinavia, använder vi också 5D BIM med Vico Office.

"Effektivitet, kvalitet och samverkan". Så summerar Andreas Furenberg fördelarna med BIM:–Det är en metodik som underlättar befintliga arbetsmoment, minimerar onödigt arbete och skapar bästa tänkbara förutsättningar genom hela byggprocessen, liksom i vår interna process. I projekt, där vi spänner bågen lite hårdare och förutsättningarna känns rätta, kommer vi att använda oss av Vico Office som har ett integrerat arbetsflöde för att återanvända BIM modellerna för mängdning, kalkylering och planering. Med 5D projektering kan vi också snabbt se hur arkitektens designförslag påverkar tid och kostnad.

En spännande framtid
–Integreringen öppnar dörren till en spännande vidareutveckling och till nya användningsområden av 5D BIM-teknik, menar Andreas Furenberg. Mängdning i Vico Office med valfri lägesindelning är ett stort steg framåt.  Men även den platsbaserade planeringstekniken är också mycket intressant för oss. Men framförallt känner jag starkt för helheten med 5D BIM och dess möjligheter att optimera byggprojektet och underlätta den visuella kommunikationen. Utöver de tekniska fördelarna bidrar 5D BIM även till vår satsning på att vara Nordens bästa arbetsplats; det är spännande att jobba med ny teknik och ligga i framkant. 5D BIM ger också en ännu tätare samverkan, internt och externt.

Tror du att ni kan spara tid och pengar genom 5D BIM?
–Ja, men det tar tid att arbeta in ny metodik, menar Andreas Furenberg. Så det handlar om en långsiktig effektivisering, snarare än en kortsiktig.

Vilka utmaningar innebär implementeringen av 5D BIM?
–Att det tar tid att lära sig ett nytt tankesätt, säger Andreas Furenberg. Det krävs också god datorvana, något som kan skilja sig mellan generationerna.

Vilken roll har Vico i er BIM satsning?
–Vi ser Vico som en lyhörd, strategisk partner och programvaruleverantör.  Tillsammans kan vi skapa ett 5D verktyg som är anpassat för vår verksamhet. Vico är också ett bra bollblank för oss.

Får kontroll över mängdningen
Megaprojektet Mall of Scandinavia, med en kontraktssumma på tre miljarder kronor, är ett elddop för 5D BIM på Peab.

–Där kan vi relativt enkelt få fram mängderna från de olika objekten, framhåller Andreas Furenberg. Då får vi själva kontroll över mängdningen, istället för att låta en projektör göra den. Vico Office används även ute på byggarbetsplatserna för att visa hur projektet fortskrider genom att simulera "framdrift".

"Ett paradigmskifte"
–5D BIM är ett paradigmskifte inom byggsektorn, menar Patrik Mälarholm, vd för Vico i Solna. Peab var en tidiga med att anamma 5D BIM, det nya sättet att förbättra effektivitet, kvalitet och samverkan. De ligger idag långt framme inom området och vi har haft stor hjälp av Peab som en kompetent kravställare vid utvecklingen av Vico Office. Många andra byggföretag står också redo att återanvända och integrera BIM-modellerna för mängdning, kalkyl och planering med Vico Office.