Landet i väster där allt är möjligt!

Jo, det är naturligtvis USA jag pratar om. Landet som fortfarande har grepp om världsekonomin. För några veckor sedan fick jag möjlighet att tillsammans med vårt aktiva IT-nätverk IEC besöka Kalifornien och det ökänt spännande området runt San Francisco och Silicon Valley. Syftet var att titta och lära av framgångsfaktorerna inom företagande och forskning. Framförallt den digitala sektorn, som i vår region är en av de absolut starkaste och snabbast växande med ett ständigt behov av kompetens och kunskap.

Varför är Silicon Valley fortfarande så hett? Den frågan har jag ställt mig under senare tid. Svaret har jag nu. Med alla innovativa företag med produkter i framkant så är regionen en enorm magnet att dra till sig ytterligare kompetenser och samarbeten. Precis så som vi vill att Videum Science Park ska vara för utvecklingen i vår region.

Ett av många intressanta stopp på resan var Nordic Innovation House som är drivs med pengar från Nordiska ministerrådet och som hjälper svenska startups att etablera sig i regionen. Här erbjuder man en Soft Landing-tjänst som innefattar såväl kontorsplats som kopplingar till de så viktiga nätverken i regionen. I nätverken finns det också investerare som sätter lite högre mål för utvecklingen av bolagen än vad vi är vana vid i Sverige. Stanford University, känt för sina många Nobelpristagare är naturligtvis en källa för kunskap till företagen i Kalifornien och USA. Här finns svensk representation på plats via Vinnova, men också Wallbergstiftelsen har investerat för att stärka de svenska relationerna med universitetet. Bland alla de spännande bolag vi besökt - allt från Neo Technology, Prezi till IBM och Sales Force - så finns det något gemensamt på den digitala agendan som alla jobbar med. Nämligen DEEP Learning -ett nytt sätt att åstadkomma det som förr kallades artificiell intelligens. Här finns det en möjlighet för i stort sett alla branscher att ge användarna snabbare och positivare upplevelser och beslutsunderlag. Vilken spännande framtid!