​Soffpotatis eller???

Tycker alltid att det är lika underbart varje år när det grönskar och fåglarna stämmer upp i ett intensivt kvitter. Morgonrundan med hunden kan lätt bli längre än under övriga året. Det intressanta är att jag möter också betydligt fler morgonvandrare under våren, de flesta utan hund.

Har läst två intressanta artiklar angående arbetsmiljö. Den ena positiv och den andra lite negativ. Vi blir mer och mer stillasittande på jobbet, även inom yrken vi normalt inte ser som stillasittande, tex byggnads- och industriarbetare. Stillasittandet gör att vi får mer problem med värk i ländrygg, nacke och skuldror. Vad beror det på att jobben blir mer stillasittande? Är det resultatet av förbättringar och effektiviseringar?

Till kontor finns det många hjälpmedel i form av höj- och sänkbara möbler. Det har även kommit fram skrivbord som automatiskt ändrar höjden olika under dagen för armar och axlar. Men hur många ändrar arbetsställning och använder sig av de hjälpmedel de faktiskt har tillgång till? Och hur ska vi göra för att röra oss mer? I undersökningen ”Take a stand” har några danska företag uppmuntrats att sitta mindre. De anställda har fått påminnelser via sms och e-post att byta arbetsställning. Man har också gjort fysiska förändringar som ökat möjligheterna till stå-möten. I undersökningen minskades sitt-tiden med nästan en timme per dag. Det kanske är något för oss på Videum att tänka på i framtida grupprum.

Givetvis ska arbetsgivare ta ansvar för att personalen har en bra arbetsmiljö, men jag tycker också att alla har ett eget ansvar för sin hälsa. Att ta mikropauser, gå till skrivaren, röra på axlarna mm. Själv tycker jag det är bra med reklampauser på TV - ett perfekt tillfälle att röra på sig även om man för ett program eller två har valt att vara en soffpotatis. Och så önskar jag få möta vårens morgonvandrare även när flyttfåglarna lämnar, trädens bladverk övergår i eldiga färger och det prasslar av vissna löv under våra fötter.

Ingrid Johannisson
administrativ chef