Professor Mathilda Tham

Hoppet om framtiden ligger i samarbeten

På veckans Forskarlunch i Videum Science Park delade professor Mathilda Tham med sig av sin forskning. Den handlar om att vi helt måste tänka om vad gäller ekonomi och mode för att det ska vara hållbart.

- Det är så viktigt att jobba tillsammans, för vi har så lite tid på oss och det är så stor förändring vi måste göra för att förhindra en klimatkatastrof, säger Mathilda. Kanske har vi tio år på oss att ställa om och vi måste minska vår konsumtion med så mycket som 75-90 %. Inte bara köpa mer miljövänligt, utan verkligen minimera antal inköp, påpekar hon.

- Det kan vara ok att ha ångest och att gråta en skvätt över klimathotet en kort stund, men sedan måste vi kavla upp ärmarna, samarbeta, bygga broar mellan människor och skapa en plusgemenskap. Och tänk om det faktiskt blir så, att det är vi som kommer att vända trenden? Att det blir vi som tar hotet på allvar och vågar lämna gamla rutiner, vanor och ekonomiska modeller bakom oss för att skapa en hållbar framtid tillsammans. Att det blir vi som idag har så mycket fakta och forskning som verkligen tar ansvar för vad vi lämnar efter oss genom att förändra vårt sätt att leva samt hur vi mäter tillväxt och framgång, avslutar Mathilda hoppfullt.

80 personer deltog i Forskarlunchen som också bjöd på stipendieutdelning av Videum studentstipendium för bästa uppsats 2019.

VIDEUM AB - ett utvecklingsbolag, en science park och ett fastighetsbolag i teknisk framkant.

Videum är ett kommunalt utvecklingsbolag som verkar för att på olika sätt skapa en dynamisk kunskapsmiljö för företag, studenter och forskning på campusområdet i Växjö. Detta gör vi på två sätt. Det första är att Videum äger, driver och utvecklar Videum Science Park. Här finns både stora och små företag, institut och organisationer som hyresgäster. Videum Science Park erbjuder tillträde till nätverk som öppnar nya affärsmöjligheter.

Det andra är att Videum äger och förvaltar 100 000 kvm fastighetsyta och Linnéuniversitetet är den i särklass största hyresgästen. Fastigheterna präglas av modern arkitektur och flexibla lokaler, men även av något så unikt som att vi äger ett eget slott. Runt om på campus och i Videum Science Park, inom- och utomhus, finns en stor mängd permanenta konstverk i en vacker grön miljö.