​Linnéuniversitetet och Videum överens om nytt ramavtal

Videum och Linnéuniversitetet är överens om nytt ramavtal. Ramavtalet gäller i tio år och är en anpassning till dagens förutsättningar.

Videum och Linnéuniversitetet (fd Växjö universitet) hade sedan 1998 ett ramavtal skrivet på åtta år. Avtalet angav vilka hyresförhållanden som skulle regleras, samt vilka produkter och tjänster som ingick. När uppdateringar behövdes skedde det enligt ramavtalets fastställda villkor.

I veckan kom parterna överens om ett helt nytt ramavtal som sträcker sig över tio år, dvs två år längre än det tidigare som löpt under två åttaårsperioder. Anledning till omförhandling är att det var andra förutsättningar för de fastigheter som byggdes 1998, jämfört med de fastigheter som Videum byggt sedan dess och kommer att bygga framöver. Det hyresindex som nu används kommer på ett bättre sätt följa de faktiska kostnaderna. Det nya avtalet undertecknas i januari 2015.

- Det nya avtalet ger oss en långsiktig trygghet, förklarar Videums vd  David Svensson och fortsätter; Linnéuniversitetet är Videums i särklass största hyresgäst med ca 80 000 kvm fastighetsyta. Det är därför av stor vikt för oss att avtalet nu anpassats till dagens och framtidens verklighet och ger rättvisa villkor för båda parterna.

- Vi är väldigt glada att det nya hyresavtalet är i hamn, säger  Stephen Hwang, rektor vid Linnéuniversitetet. För att vi ska kunna vara kreativa och nytänkande i vår verksamhet behöver vi långsiktiga och stabila relationer med våra hyresvärdar.

- Från Växjö kommuns sida ser vi Linnéuniversitetet som en tillväxtmotor för Växjö och hela regionen. De är en viktig samverkanspart för kommunen och en framträdande del i utbildningsstaden Växjö, säger kommunchef Ove Dahl.

Videum AB ägs av Växjö kommun och verkar som ett dotterbolag till Växjö kommunföretag AB (VKAB) där Ove Dahl är vd.