​Soft Landning och Open Innovation i nytt projekt över landsgränserna

Det redan etablerade samarbetet mellan flera svenska science parks, inkubatorer och universitetet går in i en ny fas. Med bidrag från Svenska institutet läggs fokus 2015 på Soft Landing och Open Innovation under namnet Innovation & Business Collaboration (IBCOLL).

- Soft Landing innebär möjligheter för företagen att göra en testmarknad inför en eventuell expansion eller uppstart av dotterbolag i annan science park inom Sverige eller i annat land. Genom ett fördelaktigt avtal på kontorsplats under en begränsad tid kommer företagen att kunna lokalisera sig i geografisk närhet till en tänkt ny marknad och på plats få hjälp av affärscoacher att utvärdera sina möjligheter, förklarar Stefan Uppman vid Videum Science Park i Växjö.

Genom Open Innovation går näringslivet utanför den egna organisationen för att få inspiration, råd och olika typer av inspel för att få fart på sina utvecklingsprocesser. Detta genom att formulera en problemställning inför en grupp som till vardags inte arbetar på samma arbetsplats. I projektet kommer Open Innovation att kunna erbjudas såväl mellan de svenska science parkerna, mellan företagen i science parkerna och studenter samt mellan de svenska och de utländska samarbetsparterna i projektet.

Målet i projektet är att under 2015 kvalitetssäkra och förbättra arbete med Soft Landing och Open Innovation, samt utvidga nätverket. Sedan tidigare ingår 4 svenska universitet och 6 svenska science parks; Karlstad Universitet, Linnéuniversitetet, Mittuniversitetet, Örebro Universitet, Kalmar Science Park, Karlstad Innovation Park, Mid Sweden Science Park, Åkroken Science Park, Örebroregionen Science Park samt Videum Science Park. Under 2014 knöts kontakter med flera tyska universitet och science parks. Gruppen utvidgas redan från projektstarten med två nya medlemmar; Gdynia Science Park Gdynia och Sunrise Valley Science Park Vilnius.

Ett annat projektmål är även att ta fram en ansökan till något av Östersjöprogrammen för 2016, vilket kan möjliggöra ett helt nytt projekt för 2016 med en budget på 20-30 miljoner SEK.

VIDEUM AB - ett utvecklingsbolag, en science park och ett fastighetsbolag i teknisk framkant

Videum är ett kommunalt utvecklingsbolag som verkar för att på olika sätt skapa en dynamisk kunskapsmiljö för företag, studenter och forskning på campusområdet i Växjö. Detta gör vi på två sätt. Det första är att Videum äger, driver och utvecklar Videum Science Park.. Här finns både stora och små företag, institut och organisationer som hyresgäster, sammanlagt runt 100 och över 600 arbetstillfällen. Videum Science Park erbjuder tillträde till nätverk som öppnar nya affärsmöjligheter.

Det andra är att Videum äger och förvaltar 112 000 kvm fastighetsyta och Linnéuniversitetet är den i särklass största hyresgästen. Fastigheterna präglas av modern arkitektur och flexibla lokaler, men även av något så unikt som att vi äger ett eget slott. Runt om på campus och i Videum Science Park, inom- och utomhus, finns en stor mängd permanenta konstverk i en vacker grön miljö.