​Videums studentstipendier utdelade

10 000 kr för uppsats om projektkoordinering
Adam Berntsson och Gustav Stenberg fick förstapriset på 10 000 kr för uppsatsen: Effektiv projektkoordinering i en multi- projektorganisation. MOTIVERING: En välskriven uppsats som på ett kreativt och strukturerat sätt löser de specifika problem som fallföretaget har genom ett fungerande planeringsverktyg. Verktyget baserar sig på generella metoder som kan appliceras på andra multi- projektorganisationer i näringslivet.
Uppsatsen i sin helhet >>

7 000 kr för uppsats om dolda skador i materialflöde
Klas Lundvall och Hanna Altsäter fick andrapriset på 7 000 kr för uppsatsen: Att synliggöra det dolda – en fallstudie om dolda skador i Elektronikbolagets materialflöde av tv-apparater. MOTIVERING: En utvecklande uppsats där författarna tillsammans med fallföretagets logistikavdelning tar fram förbättringsförslag för hur dolda skador kan minskas. Ekonomiskt ger det minskade kostnader för företaget och en bättre hushållning med de resurser som dessa skador förorsakar. Slutsatsen av studien kan ge stor användning för ett helt branschavsnitt.
Uppsatsen i sin helhet >>

Stipendierna delades ut under en Forskarlunch i Videum Science Park.

Om Videums studentstipendium

Videum utlyser varje år studentstipendier. Stipendierna kan sökas av studenter vid Linnéuniversitetet som har skrivit uppsats på kandidat-, magister- eller masternivå. Studenter från samtliga institutioner vid Linnéuniversitetet är välkomna att söka och arbetet kan vara såväl självständigt som genomfört i grupp. Uppsatsen ska vara kopplad till ett samarbete mellan universitetet och näringsliv/samhället, dvs. den ska vara gjord i samverkan med, eller kunna vara till nytta för, någon av dessa. I bedömningen tas det även hänsyn till nytänkande idéer och kreativitet, konkreta resultat, uppsatsens språkbehandling samt förmåga att undvika en alltför omfångsrik framställning.