Universitetssjukhuset MAS, UMAS

Hjälper kanel mot hjärtinfarkter?

2008-03-26 14:30

Ett stabilt sockervärde i blodet kan förhindra kärlinflammationer och framtida hjärt- och kärlsjukdomar. Därför har ST-läkaren Joanna Hlebowicz, UMAS undersökt vilka olika maträtter som kan ge bra stabilt blodsocker.
Kanel är en krydda som kan hjälpa till att hålla sockervärdet rätt och förhindra framtida infarkter.
Däremot spelar det inte så stor roll om frukosten består av Frebaco havreringar, Kelloggs AllBran eller Cornflakes. Det blir samma sockervärde.

Joanna Hlebowicz som gjort sina doktorandstudier vid Medicinska Fakulteten, Lunds universitet disputerar på sin forskning den 4 april.
- Jag har i flera studier undersökt hur sockret i blodet påverkas av födan, hur mätt personen upplever sig och hur det går med magsäckstömningen, berättar Johanna Hlebowicz.

UMAS metod

Metoden att mäta magsäckstömningen är utvecklad vid Universitetssjukhuset MAS av hennes handledare Gassan Daewiche, Ola Björgell och Lars-Olof Almér. Den är strålningsfri och sker med ultraljud.
Ett av Joannas arbeten omfattar kryddan kanel. Den i måltiden ger bättre sockervärden efter maten, en oförändrad mättnad och en långsammare tömning av magsäcken.

- Det är bra med kanel som krydda, säger hon.
I en annan studie tittade hon på Prima Liv med vattenlösliga havrefibrer. Dessa sänkte blodsockret och kan rekommenderas till diabetiker som har en fördröjd magtömning jämfört med friska. Den senare gruppens magtömning påverkas inte alls.

Frukostflingor

Undersökningen av frukostflingorna visade att det inte spelade någon roll hur ”nyttiga” man valde åtminstone inte när det gäller blodsockret.
- Det blir samma sockervärden och effekt på magtömningen.
I ett par av delarbetena såg Joanna Hlebowicz på vinäger. En patient hade upptäckt att det i hans fall upplevdes som bra att dricka lite vinäger.

Långsammare

Joannas studie med en större grupp diabetiker visade att vinäger tömmer magsäcken långsammare.
Då diabetiker redan har problem med fördröjd tömning och en mindre produktion av saltsyra i magsäcken är vinäger inte ett bra alternativ.

Olika bröd

I hennes avhandling som bär titeln ”Glycaemic response in relation to gastric emptying and satiety in health and disease” granskades också effekter av olika sorters bröd.
- Jag undersökte vitt bröd som inte hade doppats i vinäger med graham vitt och helkornsbröd. De tre sistnämnda doppade i vinäger. Jag fann inga skillnader i blodsockret, ingen skillnad i magsäckstömningen.

Undvika vällevnad

Syftet med Joanna Hlebowicz studier är att kunna rekommendera människor att äta mer rätt, mat som inte ökar blodsocker och övervikt.
- Vi vill hitta mat som inte leder till vällevnadssjukdomar, förklarar handledaren Lars-Olof Almér.
Joanna Hlebowicz började forskare redan när hon gjorde AT-tjänstgöring. I dag är hon ST-läkare vid UMAS Medicinska klinik.

Ytterligare information

Joanna Hlebowicz Telefon 0706 15 83 34
Disputationen äger rum i Medicinska klinikens aula, Ingång 35, på UMAS 4 april klockan 9.15. Självklart är representanter från medierna välkomna.


Utsänt av
Hans-Göran Boklund
Pressansvarig UMAS
040-33 33 01

Bokmärk, dela och skicka som epost



Bloggat om nyheten  Twingly logo

Relaterad information (beta)


Logga in


Publicera ditt
pressmeddelande

Med MyNewsdesk når du fler journalister på ett enklare och effektivare sätt.

  • Du når:
  • 7000 journalister
  • 5000 redaktioner
  • Marknaden direkt
  • Opinionsbildare