2012-05-26 07:39
Gröna Kusten
På Mälby, söder om Gnesta, är det konsert lördagen den 2 juni i Musik på Sörmländska Sl...
Pressmeddelande
Konferens belyser forskning kring en eventuell koppling mellan autism och diet
BAN! www.behandlaautism.nu
2011-10-24 10:08Om en diet som utesluter gluten och mjölk kan förbättra tillståndet hos barn med autism är ett omdiskuterat ämne. En av de största studier som publicerats på området utfördes nyligen av forskare vid bla Rikshospitalet i Norge, Center for Autisme i Danmark och Univeristy of Sunderland i Storbritannien. 72 barn följdes under två års tid och resultatet visar tydliga förbättringar hos de barn som följde en särskild diet jämfört med kontrollgruppen. Nu ordnar föräldraförbundet BAN! en konferens med temat diet och autism och bjuder bl.a. in forskarna bakom studien som berättar om sina resultat och den uppföljande forskningen efter studien.
Konferensen äger rum i Stockholm den 28 oktober och vi får möta två av forskarna bakom ScanBrit-studien och även Charlotte Erlanson-Albertsson, professor medicinsk & fysiologisk kemi vid Lunds Universitet.
Sigrid Katzler är ordförande i BAN! (Behandla Autism Nu!) som anordnar konferensen.
- Vi vet att många föräldrar som vill prova att ge sina barn en gluten och mjölkfri kost blir ifrågasatta av läkare, habilitering och skolor, berättar Sigrid. Vi hoppas att den här konferensen kan hjälpa till att sprida kunskap och förståelse, men också belysa ny forskning på området.Vi i BAN! önskar oss mer forskning kring detta och kommer självklart att passa på att fråga de inbjudna talarna om vilka områden de ser som de viktigaste för fortsatt forskning.
Konferensen riktar sig till anhöriga och professionella som möter personer med autism.
Föredrag:
- Karl Reichelt, M.D. Rikshospitalet, Oslo
”The probability and possibility of a gut to brain connection” - Paul Shattock, Honorary Director of the Autism Research Unit, University of Sunderland
“”The Scan Brit Study, results and follow-up research” - Charlotte Erlanson-Albertsson, professor medicinsk & fysiologisk kemi, Lunds Universitet
”Peptider från mat och deras inverkan på hälsa och sjukdom”
Var: ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm.
När: 28/10 kl 13.00 – 17.00.
Utförligare program: www.behandlaautism.nu
Anmälan & kontakt: på info@behandlaautism.nu
”The ScanBrit, randomised, controlled, single-blind study of a gluten-and casein-free dietary intervention for children with autism spectrum disorders” är utförd av forskare vid bla Rikshospitalet I Norge, Center for Autisme i Danmark och Univeristy of Sunderland i Storbritannien. Läs hela studien här
Kategorisering
- Ämnen:
- Hälsa, sjukvård, läkemedel
- Regioner:
- Stockholm
- Tags:
- mjölkfri,
- glutenfri,
- funktionshinder,
- diet,
- autism
C M Bellman på Mälby Säteri lördagen 2 juni

