Foto Marcus Möller

TEAM FASTESTXEUROPE HAR KORSAT VOLGA!

ETAPP 3: KRASNYY YAR – KOPTEVKA, RYSSLAND 194 KM
Tack till dagens etappsponsor MABE AB läs mer om företaget här www.mabeab.se

TEAM FASTESTXEUROPE HAR KORSAT VOLGA!

Under den tredje etappen på cykeläventyret genom Europa kunde Team FastestXEurope bocka av sin första milstolpe på resan. Det här skedde när cyklisterna korsade Volga under förmiddagen, Europas längsta och vattenrikaste flod. En efterlängtad vattendelare för gruppen som i och med dagens etapp har trampat 620 km, d.v.s. en tiondel av sträckan mellan Uralbergen och Portugal. Teamet ligger därmed helt i fas med tidsschemat för att sätta världsrekord på sträckan.

För att vara så effektiva så möjligt under dagarna så har det fem man stora cykelstallet begränsat sina raster till ett minimum.

”Vi dricker exakt var tionde kilometer och eftersom vi hela tiden ligger på rulle så måste vi synka våra vätskeintag. Av den anledningen är det cyklisten längst fram i klungan som får hålla koll på distansen och skrika skål när det är dags!”, berättar lagmedlemmen Måns Möller.

Första depåstoppet sker efter fem mil och är i princip endast en bensträckare och en chans att fylla på vattenflaskor och energikakor. Därefter stannar gruppen till för ett kortare lunchstopp efter tio mil.

För att minimera tiden för detta besök så är det serviceteamet och guiden Vladimirs ansvar att snabbt iordningsställa en enklare måltid i direkt anslutning till vägen. Vladimir har varit helt ovärderlig för gruppen och på några få minuter kan han förvandla en lerig parkeringsplats till en finare vägkrog med toppbetyg på Tripadvisor!

Resten av dagsetappen fortlöper på samma sätt med depåstopp vid var femte mil och avslutningsvis middag på hotellet så fort teamet har klickat sig ur cykelpedalerna på etappmålet.

Den senaste etappen bjöd på ett härligt försommarväder och därmed hade teamet för första gången chans att på allvar avnjuta det böljande vackra ryska landskapet. Gruppen har dessutom gång på gång blivit förförda av människornas vänliga bemötanden ute på den ryska landsbygden. ”Till och med poliserna gör tummen upp för oss när vi rullar förbi”, berättar lagmedlemmen Christer Skog. ”Den bild vi hade av Ryssland inför resan stämde inte alls. Vi har blivit vänligt bemötta överallt och till och med fått hjälp trots att de flesta endast pratar ryska”,fortsätter Christer.

Om allt går som planerat når cyklisterna Penza i södra Ryssland under nästa etapp och det innebär i så fall att Team FastestXEurope har kommit ytterligare 22 mil närmare slutmålet Cabo da Roca i Portugal.

Tack till alla er som swishar och stöttar oss med bidrag!

Vill du stötta oss läs mer hur du gör på vår hemsida Viggofoundation

Den 18 juni går vi i mål OM vi klarar Världsrekordförsöket !

Följ oss här eller på våra sociala medier:

Följ Måns Möller Live här via GPS

Vill ni komma i kontakt med gänget för en on the road intervju hör av er till:
Helene Wigren PR & Beyond 070-7527605 eller helene.wigren@prbeyond.se eller Anders Forselius som finns med på plats på tel/ mess 072-5012560