Komikern Måns Möller och längdcoachen Christer Skog ska åka världens längsta Vasalopp, ett världsrekordförsök - 10 Vasalopp på 10 dagar. Beräknad start 12 februari.

Efter en lång dag i skidspåret och ett nio mil långt Vasalopp bakom sig, är det inte många som skulle komma på tanken att sätta sig i bilen, åka tillbaka till Sälen, för göra det hela nästa dag igen. ”Vansinne” skulle nog många kalla det. Två som istället frågar sig ”hur många gånger skulle man orka göra just det och var går egentligen gränsen?” är komikern med Sveriges starkaste pannben, Måns Möller och längdskidslegendaren Christer Skog. Nu har de bestämt sig för genomföra sitt galnaste projekt hittills – Måns och Christer ska åka #VärldensLängstaVasalopp.

”Drömmålet är att klara tio Vasalopp i rad,” säger coachen Christer Skog.

Viggo Foundation, som jobbar för att barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer ska få tillgång till idrott, är i stort behov av pengar. Tidigare år har Måns Möller och Christer Skog cyklat världen runt för att samla in bidrag, men i år har detta uteblivit på grund av covid-19. Istället har Christer kommit med en ny idé.

”Jag läste att Vasaloppet skulle hålla spåren öppna i hela tre veckor i år. Då tänkte jag att om vi lyckas göra tio Vasalopp i rad blir vi de första i världen att lyckas med denna bedrift. Vi har fått smak för att sätta världsrekord efter att vi 2017 lyckades ta oss in i Guinness Book of Records med vår cykling. Idén är helt vansinnig och jag tror om väderförhållandena blir bra har vi 50/50 chans att lyckas,” säger Christer Skog.

”Jag gjorde Vasaloppet 2014 på 11 timmar och 40 minuter och efter det kunde jag inte gå på en vecka, så att göra flera Vasalopp på rad känns tufft när man inte lärt sig diagonala än. Längdskidor är krångligt och jag har ännu inte lärt mig valla. Det enda jag tar med mig in i den här fysiska utmaningen är mitt pannben,” säger Måns Möller.

Målet med #världenslängstavasalopp är att skriva svensk idrottshistoria och samtidigt samla in pengar till de projekt som Viggo Foundation idag driver. Några exempel på aktiviteter som stiftelsen anordnar är bland annat Viggo Crawlet, Viggoloppet, Viggoklassikern, Viggo Foundation Summer Camp och Viggo Foundation Winter Camp.

Pengarna samlas in genom att man ges möjlighet att Sponsra ett Vasalopp (en heldag) för 10 000 kr eller sponsra en vasaloppskontroll för 1000 kr (t.ex. mångsbodarna). Målet är att skida in 100 000 kr.

På viggofoundation.se kan du följa loppen i realtid via länk. Här kommer också ditt namn stå när du sponsrar en vasaloppskontroll eller ett Vasalopp.

För kontakt med Måns Möller och Christer Skoog och för mer information om hur du sponsrar ett Vasalopp eller en Vasaloppskontroll hör av er till info@viggofoundation.se

Läs mer om Viggo Foundation här!

Om Christer Skog: Innehar världsrekordet som snabbaste cyklist över Europa, 613 mil på 29 dagar och 18 timmar, från Ufa, Ryssland till Cabo da Roca, Portugal. Världsrekordet, som sattes 2017, står sig än idag.Christer Skog är också den förbundskapten i världen som haft flest längdskidlandslag. Han har i tur och ordning tränat landslagen för Storbritannien (1988–1990), Sverige (1991–1993), Australien (1995–1998), USA (1998–2002) samt Danmark (2013). Christer var även personlig tränare för tjecken Martin Koukal när han vann VM-guld på 50 km 2003 i Val di Fiemme. Mellan åren 2005-2015 var han personlig tränare till Daniel Tynell, som vunnit Vasaloppet tre gånger samt kommit tvåa tre gånger.

Om Måns Möller:
Innehar världsrekordet som snabbaste cyklist över Europa, 613 mil på 29 dagar och 18 timmar, från Ufa, Ryssland till Cabo da Roca, Portugal. Världsrekordet, som sattes 2017, står sig än idag.Måns är just nu aktuell som programledare i serien Superungar som sänds på SVT. Ett program där Måns får utrymme för sitt stora engagemang för barn med funktionsvariationer. I höstas gick han ner 15 kg i tv-serien Den Stora Hälsoresan (16 Weeks of Hell) och skapade rabalder. Han föreställning Världens Historia visas just nu på C More och turnén har sålt över 80 000 biljetter. Hans medverkan i Stjärnorna på slottet 2020 minns många då deltagarna fick träffa några av dem barn som Viggo Foundation lärt cykla.

Om VIGGOFOUNDATION - Insamlingsstiftelsen Idrott för Barn i behov

En nystartad insamlingsstiftelse grundad av Måns Möller som har ett stort engagemang och erfarenhet vad som krävs för barn i behovs (ADHD, autism, asperger) möjlighet att idrotta. I nuläget finns oftast ingen plats för dessa barn i befintligt svenskt föreningsliv. Barn i behov kräver ofta lite extra resurser och målet är att uppmuntra föreningar/ föräldragrupper att starta egna sektioner för barn i behov.