Måns Möller och Christer Skog cyklar för Autism

Måns Möller och Christer Skog cyklar för Autism

Det började med en galen idé 2015 när kompisarna Måns Möller och Christer Skog bestämde sig för att cykla 420 mil över USA (#C2C4Autism) för att samla in pengar till insamlingsstiftelsen Viggo Foundation. I fjol slog duon världsrekord genom att cykla snabbast över Europa (#Fastest X Europe), 620 mil på rekordtiden 29 dagar och 5 timmar – och nu är det dags igen!

Under hashtaggen #cyklaföraustism drar duon idag tisdag återigen ut på vägarna för att samla in pengar till alla barns rätt att idrotta.

Viggo Foundation har fram till i dag samlat in 1,3 miljoner kronor till Viggo Foundation och delar sedan 2016 varje år ut pengar till familjer som har barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar för att kunna ge barnen en möjlighet att idrotta. I nuläget finns oftast ingen plats för dessa barn i befintligt svenskt föreningsliv. Barn i behov kräver ofta lite extra resurser och målet är att uppmuntra föreningar/ föräldragrupper att starta egna sektioner.

Måns och Christer gör tillsammans med Viggo Foundation ett grymt arbete för svenska barn med NPF, men hur ser det ut i våra grannländer? Det är det som duon tänker ta reda på under årets äventyrs-cykling.

Rutten går från Stockholm via Karlskrona, Gdynia och Swinoujscie i Polen, svenska Ystad, Helsingborg och vidare med färja till danska Helsingör. Därifrån fortsätter duon cykla till Skagen och Hirtshals. I Norge går sedan resan vidare från Larvik, Oslo och Kongsvinger innan det är dags för Sverige och sträckan Torsby-Ludvika-Västerås-Mariefred-Stockholm.

Den ca 2000 kilometer långa sträckan (200 mil) beräknas ta mellan 10-14 dagar och syftet är att belysa frågan hos våra närmaste grannländer.

Följ Måns och Christer via Viggofoundation på Instagram

#cyklaförautism

5 juni Stockholm-Nynäshamn 70 km
6 juni Gdansk-Leba 97km 7 juni Lena-Dabki 124