Bäst i test, Viking Noble

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2016 10:29 CEST

NOBLE, finns i många olika färger.

Förra veckan publicerade TV2 i Norge ett 4-månaders långt test där de testade olika gummistövlar på den norska marknaden. Vikings modell Noble hamnar i toppskiktet i alla tester.
"Viking Noble är en lätt och elegant gummistövel med bra passform som garanterar torra fötter regniga dagar", säger produktchef Ann-Kristin Olsvik, Viking Outdoor Footwear. "Vi ställer höga krav på våra gummistövlar och testresultatet visar att hög kvalitet lönar sig i alla laboratorie- och användningstester. Alla Vikings gummistövlar är handgjorda i naturgummi och varje stövel testas en efter en i ett vattenbad innan de lämnar fabriken. Dessutom är det en stor fördel att naturgummi är ett flexibelt material som tål temperatursvängningar i det norska klimatet fortsätter Olsvik.

I produktutvecklingen lägger man vikt på passform och komfort. På släta kullerstenar i vått väder, ger naturgummit bästa grepp eftersom det är mjukare än andra material.
Viking har utvecklat gummistövlar i nästan 100 år och har sedan starten arbetat med naturgummi i sina produkter.

Hur utförs testet?
Skoexpert Karl Jacob Solheim utvärderar passform, sidostabilitet, kvalitet, komfort, grepp och vattenresistens före och efter användning.
Tätskiktet testas med hjälp av tryckluft före användning. Stövlarna placeras i ett vattenbad och sedan pressas luft in i stöveln. Läckande stövlar avger luftbubblor i vattenbadet.
Stövlarna skickas sedan till Swerea i Sverige, som har lång erfarenhet av att testa skor och gummistövlar. De testar hur väl skorna kan motstå åldring, genom att placera dem i ett värmeskåp i 70 grader under 14 dagar. Detta simulerar ett års åldrande.
Stövlarna placeras också i en skoflex maskin i ett annat vattenbad. Detta simulerade normal användning motsvarande 6000 steg/flex.
Slutligen placeras dem i ett vattenbad med torrt papper inuti. Efter 24 timmar tas pappret ut och vägs, för att se om det dragit till sig fukt.
(Källa: http://www.tv2.no/a/8638403)

För ytterligare information eller frågor, kontakta:

Ann-Kristin Olsvik, Produktchef Viking gummistövlar i Viking Outdoor Footwear AS, Mobil: +47 905 11 295mail: a.olsvik@vikingfootwear.com