VIKING LANSERAR FOOTI

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2016 10:49 CET

Viking Outdoor Footwear lanserar FOOTI barnskor Höst/vintersäsongen 2017. Ett självständigt varumärke med sin egna identitet. Footi erbjuder mode och sport segmentet en ung och energisk samling av barnskor som är konstruerade för att ha roligt!

Viking, har en ledande ställning i begreppet "varma och torra" skor och en lång tradition av gummistövlar och mycket framgångsrikt samarbete med GORE-TEX. Nu vill man öka försäljningen inom andra volymsegment och för att uppnå detta och nå nya kundgrupper, lanserar företaget FOOTI.

"Med vår kärnkompetens inom barnskor, ser vi en stor potential för ett varumärke som drivs mer av gatusports trender och influenser från den urbana världen, förklarar Alf Morten Bakken, chef för produktutveckling på Viking. "Vi har en stor och stark verksamhet inom vattentäta skor, och kommer naturligtvis att fortsätta att ge detta högsta prioritet. Därför har vi satt upp ett dedikerat team som arbetar med FOOTI. "

FOOTI´s positionering, målgrupper, kollektioner och marknadsföring kommer tydligt skiljas från Vikings, med design och utveckling av produkter som hanteras av en London-baserad studio.

Genom att dra fördel av marknadskännedom och kompetens inom utveckling, inköp och distribution av barnskor, är Viking säker på sin förmåga att komma in på nya segment utan att kannibalisera sitt egna varumärke.

"FOOTI kommer huvudsakligen att distribueras genom dedikerade återförsäljare och vi letar efter långsiktiga distributionspartners. Det breda utbudet av modeller och färger i AW17 kollektionen ger återförsäljare många alternativ ", säger Klas Vangen, Vikings International Sales Director."Redan nu har Viking gått in i säljprocessen med flera nyckelkedjor och kunder gällande distributionen av FOOTI."

Preliminärt kommer FOOTI att lansera tre kollektioner per år, Vår/Sommar, tidig Höst/ Skolstart och Höst/Vinter. Den första kollektionen kommer att visas upp på skomässor i Oslo, Stockholm, Köpenhamn och Düsseldorf under januari och februari 2017. FOOTI skor kommer att finnas i butik i början av juli 2017.

För ytterligare information, bilder eller intervjuer kontakta:

Country Manager i Viking Footwear AB, Mikael Fredriksson T 031-985099, m.fredriksson@vikingfootwear.com