Årets önskeklapp – julaftonskryssning med nya

Med två månader kvar till julafton är julsäsongen igång på Viking Line. Först ut är rederiets populära julbord som börjar serveras i mitten av november. Stjärnkocken Leif Mannerström har signerat juldelikatesserna på Viking Cinderella och Rosella.Själva julaftonen med allt som hör julen till upplevs bäst ombord på Viking Grace eller Gabriella.Det nya året kan ringas in flera gånger om på Helsingfors- och Åbofartygens nyårskryssningar

Med star fredagen den 15 November dukar Viking Line upp sitt klassiska julbord i Buffet-restaurangerna. Bland  delikatesserna återfinns allt från sillsallad och grönkål till köttbullar och Janssons frestelse. På nöjeskryssaren Cinderella serverars julbord signerat Leif Manneström under perioden 18 november -13 december. Julbord erbjuds både i Buffet-restaurangen och i en exklusiv variant med utökat sortiment med bland annat skaldjur i Skärgårdskrogen. Nytt för i år är att Leif Mannerström även signerar julbordet på Rosella, som gör dagturer från Kapellskär till Mariehamn på Åland.

– Vi ser fram emot att välkomna alla julfirare och lovar att uppfylla förväntningarna från både stora och små. Förra året serverade vi närmare 190 000 julbord på fartygen som trafikerar från Stockholm och Kapellskär. Utöver att njuta av de härliga smakerna kan man även passa på att inhandla både hårda och mjuka julklappar till sjöpriser, säger Bodil Ståhl, restaurangchef på Viking Line.

Den som vill unna sig och sina närmaste en riktigt stressfri jul kan satsa på en julaftonskryssning
med antingen flaggskeppet Viking Grace eller omtyckta Gabriella. Julaftonskryssningarna inkluderar
allt man kan önska sig från gran, glögg och julmat till allsång och underhållning med tributeshower,
svenska dansband och artister såsom Rospiggarna, Carlzons och Carina Jaarnek. För barnen förgylls
julen av både tomten, Kalle Anka på storbildsskärm samt skoj med Ville Viking och Simpsons-figurer.

Kryssningen med Viking Grace avgår klockan 13.00 den 24 december från Stockholm. Prisexempel
inklusive kryssning, exklusivt julbord och julbrunch med drycker: 1265 kronor. Möjlighet att delta i
julottan i Mariehamns kyrka erbjuds mot tillägg. Vill man hellre besöka Helsingfors kan julaftonen firas
ombord på Gabriella, som avgår från Stockholm en timme senare, klockan 14.00. I kryssningen ingår
två nätter ombord, del i insideshytt, julbordsbuffé, juldagsbrunch och festbuffé inklusive dryck samt
frukost. Frånpriset är 1275 kronor och den som vill kan även mot tillägg boka sightseeing och besöka
den svenskspråkiga högmässan i Gamla kyrkan i Helsingfors.

Det nya året firas tack vare tidsskillnaden in med trippla ringanden under en nyårskryssning till
Helsingfors eller Åbo. Ringningarna sker klockan 21, klockan 23 och klockan 24 svensk tid.
Underhållningen består av hyllningsshower och dans till Rospiggarna eller partybandet Time Machine.

Även den ryska motsvarigheten till jultomten, den oftast vit- och silverklädda Fader Frost, är ombord
under dessa festliga nyårskryssningar.

Nyårskryssningen med Mariella till Helsingfors avgår klockan 16.30 den 31 december och inkluderar
två nätter ombord, del i insideshytt samt lyxig trerätters nyårsmeny inklusive vinpaket, pris från 1685
kronor per person. Mot litet tillägg kan vinpaketet ersättas med färdigkomponerat elegant
champagnepaket. För dem som föredrar en kortare resa, rekommenderas en dygnskryssning med
Amorella som avgår från Stockholm klockan 20.00 den 31 december till Åbo. Prisexempel: kryssning
med del i insideshytt, Viking buffet-middag inklusive öl, vin, läsk, 623 kronor per person. (Samtliga
måltidsplatser med Nyårsmeny slutsålda på Amorella).

Mer information om jul- och nyårsutbudet på Viking Line finns på hemsidan, där även årets
julprogram för vuxna respektive barn publiceras inom kort: www.vikingline.se.

Viking Line är ett nordiskt företag som länkar samman länderna runt Östersjön genom att bedriva en miljömässigt hållbar, regelbunden och lönsam passagerar- och frakttrafik. Vi strävar efter att leverera oslagbara upplevelser till alla våra gäster genom att erbjuda kryssningar, konferens- och ruttresor i en trivsam miljö till våra destinationer. Vår flotta består av fartygen Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS och Viking Grace.