Sju av tio kvinnor är begränsade i sitt nöjesliv – Närmare varannan prioriterar familjen och barnen i stället

Svenska kvinnor har inte möjlighet att roa sig i så hög grad som de egentligen skulle vilja, visar en ny undersökning från Viking Line. Närmare var tredje kvinna skulle vilja gå ut och roa sig två till tre gånger i månaden, men endast 14 procent gör det så ofta.

Majoriteten anger att familjen, ekonomin eller bristande ork är vad som begränsar dem. Allra svårast att prioritera det egna nöjeslivet har kvinnor med barn. Viking Line har i samarbete med undersökningsföretaget Novus kartlagt hur svenska kvinnor i
åldrarna 25-45 år ser på sitt fritids- och nöjesliv. Den riksrepresentativa undersökningen visar att
majoriteten av de svenska kvinnorna roar sig mer sällan än en gång per månad. Närmare var fjärde
roar sig endast en till två gånger per år – vilket bara tre procent tycker är tillräckligt ofta.

Hela 67 procent av de tillfrågade kvinnorna berättar att det finns något som begränsar deras
möjligheter att roa sig. Den vanligaste orsaken anges vara familj och barn. Tre av fyra mammor
bekräftar att det finns hinder för det egna nöjeslivet.

– Att lyckas balansera vardagen med ett rikt nöjesliv kan vara svårt för de allra flesta, men att så
många som sju av tio kvinnor upplever att andra prioriteringar måste gå före, är anmärkningsvärt.
Det är viktigt för det egna välbefinnandet att få tid att slappna av och göra något bara för sin egen
skull. Om man inte fyller på med ny energi kan det bli svårt att orka med den kravbild som finns både
i det privata och inom arbetslivet, säger Niklas Zhovnartsuk, marknadschef för Viking Line.

Utöver familjelivet är många kvinnor begränsade av sin ekonomiska situation. Fyra av tio kvinnor
svarar att de faktiskt inte har råd att gå ut på restauranger och barer i den utsträckning som de
egentligen skulle vilja. Allra vanligast är detta bland kvinnor under 35 år. Även bristande ork och hög
arbetsbelastning är vanligt förekommande hinder. Av samtliga tillfrågade kvinnor svarar 36 procent
att de helt enkelt är för trötta för att prioritera nöjeslivet på sin fritid. En tredjedel menar också att
de väljer bort egna nöjen för att de annars inte får livspusslet att gå ihop, medan 27 procent svarar
att de jobbar för mycket för att hinna roa sig.

Topp fem – Anledningar till att kvinnor inte roar sig
1. Jag prioriterar familj och barn: 46 %
2. Jag har inte råd: 38 %
3. Jag är för trött: 36 %
4. Jag får inte livspusslet att gå ihop: 32 %
5. Jag jobbar för mycket: 27 %

Fakta om undersökningen:
Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget Novus på uppdrag av Viking Line under perioden 13-25 juli 2013 och är statistiskt säkerställd. Respondenterna består av ett riksrepresentativt urval av kvinnor i åldern 25-45 år som är bosatta i Sverige. Totalt intervjuades 1008 kvinnor. I undersökningen har bakgrundsvariablerna ålder, bostadsort, utbildning, civilstånd och eventuella barn efterfrågats.

Viking Line är ett nordiskt företag som länkar samman länderna runt Östersjön genom att bedriva en miljömässigt hållbar, regelbunden och lönsam passagerar- och frakttrafik. Vi strävar efter att leverera oslagbara upplevelser till alla våra gäster genom att erbjuda kryssningar, konferens- och ruttresor i en trivsam miljö till våra destinationer. Vår flotta består av fartygen Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS och Viking Grace.