Viking Line dukar upp höstens delikatesser

Cinderella firar även med specialframtagna Celebration-menyer i flera avrestaurangerna ombord. Senare under hösten lanserar rederiet också en mustig höstbuffé och enviltmeny innan julbordet tar vid i mitten av november.

- Maten är en central del av kryssningsupplevelsen. Vi väljergoda, fräscha råvaror av hög kvalitet som vi tillagar med omtanke,det ska vara en fest för gommen att äta i alla vårarestauranger. Dessutom har vi vinkunnig serveringspersonalsom gärna rekommenderar den bästa drycken för attytterligare förhöja upplevelsen, säger Bodil Ståhl, restaurangchefför Viking Line.

Skaldjursveckorna som pågår mellan den 1/9 och den 10/11ombord på Viking Grace, Mariella och Gabriella innehållerspecialframtagna skaldjursmenyer med allt från hummer ochhavskräftor till blåmusslor och franska Belon-ostron. Ombord påViking Cinderella erbjuds samtidigt dignande skaldjursplatåer med havets läckerheter för 390 kronor. Den storahöstsatsningen på den tioårsjubilerande Cinderella är Celebration-menyer i både restaurang Food Garden ochSkärgårdskrogen, som erbjuds från och med den 15/9. Från och med den 16/10 erbjuds en smakrik höstbuffé isamtliga Buffet-restauranger. Bland godsakerna återfinns bland annat gin- och enbärsgravad lax, rökt hjortstek,älggryta och havtornspannacotta. Ombord på Rosella serveras dessutom en smakrik viltmeny med bland annatvildand och renfilé från och med den 1/10.

Ett axplock ur mathösten på Viking Line:Skaldjursveckor 1/9 – 10/11
Skaldjursmenyer med läckerheter från Allt i Fisk i Göteborg och Kvalitetsfisk i Stockholm serveras som ett komplement till denordinarie à la carte-menyn i Food Garden-restaurangerna på Helsingforsfartygen Mariella och Gabriella. På Viking Graceserveras skaldjursmenyn, med bland annat en exklusiv skaldjursbuffé för 554 kronor i restaurang Oscar.

Cinderella Celebration-menyer 15/9 -17/11
I restaurang Food Garden erbjuds en trerätters Celebration-meny med de populäraste rätterna från det gångna decenniet:Skagen på räkor och pepparrot med löjrom serverat på Malaxlimpa, Helstekt sjötunga med kapris, räkor och brynt smör ochmandelpotatispuré alternativt Helstekt oxfilé Black & White, samt Cinderellas dessertbord. Pris: 379 kronor. I Skärgårdskrogenerbjuds en fyrarättersmeny som uppdateras dagligen. Pris: 400 kronor.

Viltmeny på Rosella 1/10 – 15/11
En smakrik viltmeny serveras i La Rose-restaurangen ombord på Rosella. Består av skogens läckerheter såsom trattkantarellsoppa,vildandsbröst, renfilé, vilthamburgare samt ljummen äppelpaj med hemlagad vaniljsås. Varmrätter från 141 kronor.

Höstbuffé 16/10 -15/11
Nordiska höstsmaker erbjuds i samtliga Buffet-restauranger. Bland läckerheterna finns exempelvis kryddfisk från Bromarf,älggryta med rotsaker, svamp och tranbär samt frostnupna tranbär med varm kinuskisås.

Julbord 16/11 – 26/12 (Cinderella fram till 12/12)
Klassiskt julbord erbjuds i samtliga Buffet-restauranger. På Cinderella återkommer mästerkocken Leif Mannerströms exklusivajulrätter i Skärgårdskrogen. Nytt för i år är att Leif Mannerström även har signerat Rosellas julbord.

Några exempel på matkryssningar med guldkant:
Skaldjursplatå på Cinderella
Frånpriset på kryssning med lyxig dignande skaldjursplatå är 440 kr/person i insideshytt. I platån ingår färsk hummer,havskräftor, insjökräftor, vinkokta musslor, färska räkor, rökta räkor samt krabbklor. Rätterna serveras med bröd, smör, ost

Lyxiga gourmetkryssningar. Dygnskryssning med Cinderella.
Till Helsingfors med Mariella / Gabriella
I gourmetkryssningen på Cinderella ingår övernattning i lyx B-hytt, trerätters à la carte-middag, frukost med mousserande vinoch buffélunch inkl. vin, öl, läsk och kaffe. Pris 1 820 kr/person. På Helsingforsfartygen Mariella och Gabriella ingår två kvällar ilyxhytt med mousserande vin, två à la carte-middagar samt två frukostar med mousserande vin. Pris 1 221 kr/person.

Mannerströms exklusiva julbord i Skärgårdskrogen.
Frånpriset på Cinderella-kryssning med det bästa av julens delikatesser – inklusive räkor – i Skärgårdskrogens lugna ochtrivsamma miljö är 509 kr/person i insideshytt.Tilläggsinformation:Helena

Viking Line är ett nordiskt företag som länkar samman länderna runt Östersjön genom att bedriva en miljömässigt hållbar, regelbunden och lönsam passagerar- och frakttrafik. Vi strävar efter att leverera oslagbara upplevelser till alla våra gäster genom att erbjuda kryssningar, konferens- och ruttresor i en trivsam miljö till våra destinationer. Vår flotta består av fartygen Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS och Viking Grace.