Viking Line lanserade ny onlinebokning

Viking Line har tagit i bruk ett nytt bokningssystem på sina webbsidor. Målet har varit ett mobilvänligt och flexibelt system, eftersom de flesta kunder bokar sin resa online. En av förbättringarna är att Viking Lines kunder nu på ett enklare sätt kan jämföra priser för olika resealternativ.

Genom det nya systemet kan Viking Line erbjuda en betydligt mångsidigare bokning på nätet än tidigare. Det är viktigt eftersom upp till 70 procent av alla individuella resor i dag bokas via rederiets hemsidor. Statistik visar samtidigt att besöken på hemsidorna fyrdubblats på tio år.

– Vi lever i ett onlinesamhälle, och allt fler föredrar att sköta sina ärenden via nätet. Våra webbsidor och bokningssystemet ska vara lätta att använda och responsiva, det vill säga se bra ut oavsett om man använder dator, surfplatta eller sin smarttelefon, säger Viking Lines affärsutvecklingschef Gustaf Eklund.

Responsivitet har blivit ännu viktigare när Google, den mest populära sökmotorn, meddelat att mobilvänliga webbsidor prioriteras allt högre vid sökningar. Viking Lines webbsidor är i och med bokningsreformen fullständigt responsiva på alla språkversioner.

Reformen medför även bättre transparens. Nu kan kunden nämligen jämföra vad resan kostar en viss dag jämfört med andra dagar upp till en månad framåt. Systemet kan dessutom föreslå mer prisvärda resor, exempelvis om en kryssning blir billigare än två ruttresor. Man kan också få förslag på alternativa resor om en viss dag är slutsåld.

För tio år sedan bokades cirka 25 procent av alla resor med Viking Line via nätet. Motsvarande siffra är i dag runt 70 procent, och målet är 80 procent när bokningsreformen når full effekt. Vissa föredrar alltjämt personlig service via telefon eller över disken, och dessa alternativ kommer självfallet att finnas även framöver. Den moderniserade webbokningen har tagits i bruk gradvis och nu har systemet lanserats för alla språkversioner förutom den ryska.

– Den stegvisa lanseringen har inneburit att vi kunnat minimera risker och finslipa funktioner innan systemet tagits i bruk i större skala, säger Viking Lines webbutvecklingschef Kjell Lindvall, som lett onlinereformen.

Viking Line bokför årligen omkring en miljon individuella bokningar på webben. Finland är den största marknaden med omkring hälften av alla bokningar. Sedan följer Sverige och Estland samt de övriga internationella marknaderna såsom Tyskland och Ryssland.

Tilläggsinformation:
Gustaf Eklund, affärsutvecklingschef, gustaf.eklund@vikingline.com, +358 18 277 69

Kjell Lindvall, webbutvecklingschef, kjell.lindvall@vikingline.com, + 358 18 26 243

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör, Corporate Communications, johanna.boijer@vikingline.com, +358 18 277 48

Viking Line är ett nordiskt företag som länkar samman länderna runt Östersjön genom att bedriva en miljömässigt hållbar, regelbunden passagerar- och frakttrafik.