Viking Line reducerar trafiken ytterligare på grund av rådande läge

Viking Line reducerar trafiken ytterligare på grund av rådande läge

Rederiet Viking Line ställer in trafiken på linjerna Kapellskär-Mariehamn och Stockholm-Mariehamn-Helsingfors till och med den 13 april 2020.

Viking Line har ett nära samarbete med ansvariga myndigheter kring alla säkerhetsrelaterade frågor, så även coronaviruset (covid-19). Finland inför nu undantagstillstånd med stopp för all persontrafik till Finland som inte klassas som nödvändig. Därmed tar Viking Line ytterligare tre fartyg ur trafik.

De fartyg som berörs är Rosella som trafikerar linjen Kapellskär-Mariehamn, samt Mariella och Gabriella som går mellan Stockholm och Helsingfors. Rosella står still under perioden 17 mars till och med 13 april 2020. Mariella kör sin sista tur från Stockholm till Helsingfors den 17 mars och Gabriella sin sista tur från Stockholm till Helsingfors den 18 mars. Helsingforsfartygen är därefter också ur trafik till och med den 13 april 2020.

– För att trygga försörjningsberedskapen mellan Finland och Sverige bibehåller vi trafiken på linjen Stockholm–Åland–Åbo. Likaså har vi kvar en tur till Tallinn från Helsingfors sex dagar i veckan. Läget är ytterst exceptionellt och jag vill passa på att tacka alla våra kunder, samarbetspartners och i synnerhet vår egen personal för den förståelse de visat i denna svåra situation, säger Jan Hanses, vd för Viking Line.

Sedan tidigare har Viking Line även tagit nöjeskryssaren Viking Cinderella, som normalt kryssar dagligen mellan Stockholm och Mariehamn, ur trafik perioden 16 mars-16 april 2020.

Viking Line kontaktar de resenärer som berörs av de inställda avgångarna i tur och ordning. Resenärerna uppmanas att invänta denna kontakt med anledning av stort tryck på kundtjänsten. Ytterligare information finns på vikingline.se.

För mer information, vänligen kontakta:
Johanna Boijer, informationsdirektör Viking Line
johanna.boijer@vikingline.com, +358 40 724 56 55

Eleonora Hansi, informationschef Viking Line Skandinavien
eleonora.hansi@vikingline.com, 070-452 41 41

Viking Line Skandinavien är det marknadsledande varumärket i passagerartrafiken på Östersjön med trafik mellan Finland, Åland och Sverige samt mellan Finland och Estland. Rederiet erbjuder passagerartrafik, rekreation samt frakttransporter med fartygen Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS samt Viking Grace. Koncernen omsätter ca 504 miljoner euro. Den årliga trafikvolymen uppgår till 6,5 miljoner passagerare och ca 119 500 fraktenheter. Läs mer på www.vikingline.se.