Viking Line utökar användningen av Climeons värmekraftteknik

Under 2015 har Viking Line som första rederi i världen testat den svenska värmekraftlösningen Climeon Ocean, en prisbelönad teknik som omvandlar varmt vatten till elektricitet. Efter testperioden på flaggskeppet Viking Grace har miljövinsterna och bränslebesparingarna visat sig vara ännu större än förväntat. Därför kommer Viking Line att vidareutveckla samarbetet med Climeon och se över möjligheten att använda systemet på samtliga fartyg.

Värmen från fartygsmotorerna på LNG-drivna Viking Grace har under det gångna året omvandlats till el med hjälp av Climeon Ocean-systemet. Värmekraftlösningen har till och med överträffat de högt satta förväntningarna på minskade koldioxidutsläpp och bränslebesparingar.

- I ett första skede har vi nu bestämt oss för att inkludera Climeon Ocean-systemet när vi utvecklar nya fartyg. Men vi utvärderar också möjligheten att bygga om våra befintliga fartyg så att tekniken kan användas inom hela vår flotta, säger Kari Granberg, projektchef Viking Line.

Viking Lines flotta består idag av sju fartyg som trafikerar Östersjön. Med systemet fullt utbyggt kan varje fartyg med Climeon Ocean potentiellt spara upp till 750 ton bränsle och upp till 1 900 ton koldioxidutsläpp per år. Det motsvarar att köra en bil på en motorväg mer än 200 varv runt jorden eller att flyga mer än 6 000 flygningar tur och retur mellan Stockholm och Paris.

- För oss har det varit ett privilegium att kunna göra den första marina installationen av Climeon Ocean på Viking Grace. Det stärker oss som företag att ha en sådan ambitiös och krävande kund som Viking Line. Att rederiet nu beslutar att inkludera denna teknik i utformningen av alla nya fartyg är en viktig milstolpe, inte bara för oss utan för värmekraft som en ren energikälla, säger Thomas Öström, vd Climeon.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Kari Granberg, projektchef Viking Line Abp
kari.granberg@vikingline.com ,+358 182 78 24

Helena Kneck, informationschef Viking Line Skandinavien
helena.kneck@vikingline.com, 08-452 41 41

Viking Line är ett nordiskt företag som länkar samman länderna runt Östersjön genom att bedriva en miljömässigt hållbar, regelbunden passagerar- och frakttrafik.