Folkhälsomyndighetens träningsrekommendation går hem

Coronapandemin har gjort att många gym ekar tomma, eller helt stängt ner. Samtidigt uppmanar Folkhälsomyndigheten svenskarna att fortsätta röra på sig – men att träning utomhus är att föredra för att minska smittspridning. En tacksam rekommendation om man tittar på hur svenskarna föredrar att träna, där 6 av 10 uppger att de helst ägnar sig åt vardagsmotion.

Folkhälsomyndigheten menar att det trots coronautbrottet är viktigt att svenskarna fortsätter röra på sig – och då gärna utomhus. Och den rekommendationen lär passa svenskarna väl. En Sifo-undersökning som WW ViktVäktarna låtit genomföra visar att nära 6 av 10 svenskar (58 %) redan innan coronautbrottet rankade vardagsmotionen som den mest populära träningsformen. Det är det mest uppskattade sättet att röra på sig bland såväl män som kvinnor och inom alla åldersgrupper.

– Det är många som tvingas ändra på sitt vanliga rörelsemönster nu, och det gör vardagsmotionen viktigare än någonsin för vårt psykiska och fysiska välmående. Vi befinner oss i en oerhört speciell situation just nu – men tack och lov kan de flesta av oss fortfarande vistas utomhus. Promenera med grannens hund, ta en cykeltur, rensa i trädgården… Vad som helst som ger dig lite extra energi och endorfiner, säger Karin Nileskog, Kostansvarig på WW ViktVäktarna.

3 tips för optimal vardagsmotion:

1. Puls och andning måste upp. Måttlig aktivitet i Folkhälsomyndighetens mått mätt innebär att pulsen och andningen ska gå upp. En promenad i lugnt tempo kan vara bra för mycket – men räknas alltså inte som motion. För att få upp pulsen och andningen krävs en något mer ansträngande aktivitet, som en powerwalk eller lite snabbare cykeltur.
  2. Sprid ut aktiviteten över flera av veckans dagar. För att kunna hålla rätt intensitet och inte slita för mycket på kroppen är det är viktigt att du rör på dig flera dagar i veckan och att varje pass varar i minst 10 minuter. Exempel: 30 minuters rask promenad fem dagar/veckan, eller 20-30 minuters löprunda minst tre gånger/veckan.
  3. Undvik långvarigt stillasittande. Lyckas du uppfylla ovanrekommendationer? Det spelar ingen roll. Det är fortfarande mycket viktigt att du dagligen tar korta och regelbundna bensträckare för att få in någon typ av muskelaktivitet om du just nu är stillasittande mycket.

Från undersökningen:
Vilken träningsform ägnar du dig helst åt?

Vardagsmotion 58%
Styrketräning 29%
Löpning/jogging 24%
Cykling 23%
Träna hemma 21%
Gruppträning på gym 14%
Stavgång/powerwalking 13%
Simning 8%
Lagsport 5%
Träna med personlig tränare/coach 2%
Friidrott 0%
Annat än ovan 17%
Jag tränar inte 5%
Vet ej 1%

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 2–4 oktober 2019. Totalt intervjuades 1022 personer i åldern 16–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.