Receptet på en lyckad grillning

På restaurangen tar kockarna på sig engångshandskar när de hanterar råvaror, lagar mat eller lägger upp på tallriken. Dels för att undvika att bakterier sprids, dels för att de själva vill slippa bli kladdiga.
På samma sätt borde vi som hemmagrillare tänka när vi tänder grillen och det börjar bli dags att lägga på kycklingfiléerna, fisken, hamburgarna, revbenen eller grönsakerna.
Det är nämligen väl dokumenterat att engångshandskar skyddar. Både från bakterier som naturligt kan följa med råvarorna och från bakterier som vi själva kan ha på händerna, till exempel från småsår, plåster eller som vi fått genom att ta i rå kyckling.
En annan fördel, om än något trivial, är att man slipper bli kladdig om händerna när man hanterar råvaror eller håller på med marinader och glazer. När det är dags att hälsa gästerna välkomna är det bara att ta av sig handskarna och delta i festen.

Men vilken typ av engångshandskar ska man välja?

Vi på Vileda, en av världens ledande tillverkare av engångshandskar, rekommenderar först och främst att ska det vara handskar med bra passform. Men också att handskarna är så tunna att de ger rätt fingertoppskänsla när man lagar mat.
När det handlar om hantering av mat är engångshandskar av nitril att föredra.

Nitril ett syntetiskt gummi och innehåller inga allergiframkallande ämnen till skillnad från handskar som är tillverkade av latex. Engångshandskar av nitril är dessutom betydligt mer tåligt mot punktering och revor än handskar i latex.
Engångshandskar av nitril tillverkas också utan kemiska mjukgörare, så kallade ftalater som exempelvis kan finnas i handskar av vinyl. Undersökningar visar att ftalater kan ge upphov till allvarliga hormonstörningar genom överföring från handskarna både till huden och till maten.

Vileda Multi Sensitive är en engångshandske av nitril som är godkänd för mathantering. Den erkänt goda passformen och slitstyrkan, trots det tunna materialet, gör att handsken är lätt att dra på men också skön att arbeta med. Eftersom den är tillverkad i nitril är den därmed fri från såväl latex som ftalater.

Vileda Multi Sensitive 40-pack är godkänd av ECARF (Stiftelsen Europeiska Centret för Allergiforskning) och finns att köpa i välsorterade dagligvarubutiker och bygghandeln.

• Livsstil, mode, fritid

Freudenberg Household Products AB (FHP) är ett dotterbolag till tyska Freudenberg Group. FHP tillverkar och marknadsför högkvalitativa städprodukter för professionella användare och privata konsumenter. I produktportföljen ingår märken som Vileda®, O´Cedar® och Wettex®. Produktionen av Wettex® sker sedan starten 1949 i Norrköping. Där tillverkas 200 miljoner diskdukar om året, lagda på rad räcker det ett varv runt jorden.

Linda Håkansson

Presskontakt Marknadskoordinator 040-669 50 03