​Champlin, Williams & Friestedt till frimis Salonger den 1/2!

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2016 11:18 CEST

Foto kred: Stahl Entertainment

Champlin, Williams & Friestedt

Plats: Frimis Salonger, Örebro
Datum: 01.02.2017, 19:00
Biljetter: 395:- + Service avgift i förköp och 500:- i dörren

Köp biljetten online HÄR eller över disk på Direkten nöje Örebro eller Turistbyrån i Örebro.

Totos sångare Joseph Williams har åter slagit sina påsar ihop med Chicagos tidigare vokalist Bill Champlin samt svenska gitarristen/producenten Peter Friestedt och följt upp DVD-succén ”Live in Concert” med ett album.

2012 gjorde Champlin/Williams/Friestedt en utsåld skandinavisk turné och under den tiden var de första inspelningarna för ”CWF”-plattan ett faktum. Det nya albumet innehåller också bidrag från Totos Steve Porcaro, Randy Goodrum (Toto, Chicago), Will Champlin och Tamara Champlin. Maj 2016 gjordes en Europa turne där man mesökte 11 städer och i Juni 2016 besökte man Japan för 3 slutsålda koncerer på legendariska Blue Note i Tokyo.

Champlin säger att materialet nästan förbluffar honom. ”Jag hade praktiskt taget glömt hur bra det var när vi spelade in. Det är starka låtar och ännu bättre prestationer och jag vet att ni kommer att älska det. Det är ovanligt för mig att vara involverad i ett projekt och bli förvånad över hur bra det är. Ni kommer att häpna”.

Joseph Williams är sångare i Toto, kompositör för filmer och drama, medverkar som vokalist på inspelningar samt i livesammanhang och som kuriosa kan nämnas att han är vuxna Simbas (Lejonkungen) sjungande röst.

Gitarristen, producenten och artisten Peter Friestedt har släppt två kritikerrosade album – “LA Project” och “LA Project II”. Friestedt har medverkat som studiomusiker tillsammans med David Foster och Fergie Frederiksen och turnerat världen över med Joseph Williams, ett samarbete som också resulterat i albumet ”Williams/Friestedt”.

Bill Champlin medverkade i legendariska Chicago i över 25 år, samt grundade bandet Sons of Champlin. Champlin har skrivit Grammy-vinnande låtar för Earth Wind & Fire och George Benson, samt jobbat med otaliga artister som Elton John, The Doobie Brothers och Steve Lukather för att nämna några.

Det är inga dåliga meriter dessa tre herrar har tillsammans, vilket bäddar för en oförglömlig kväll på Frims Salonger i Örebro den 1 Februari 2017.

Medverkande musiker:
Joseph Williams – VocalsBill Champlin – Vocals & OrganTamara Champlin – Backing vocalsPeter Friedstedt – GuitarStefan Gunnarsson – Keyboards & VocalsJohan Granström – BasJohan Franzon – Drums