Johnossi till Frimis Salonger den 1/4!

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2016 10:00 CEST

Fotokred: United Stage

Efter tre och ett halvt år sedan senaste albumreleasen är nu rockduon Johnossi tillbaka starkare än någonsin. Nya singeln ”Air Is Free” släpps idag och i mars åker bandet på turné.

I över ett decennium har Johnossi lockat fans att förlora sig i sitt musikaliska universum. Ett band som vägrar stå still. I nya bombastiska singeln ”Air Is Free” har man fortfarande basen i gitarr och trummor men expanderar sitt sound med bland annat blåsinstrument, kvinnlig kör och en modern produktion.

Kompisarna i svenska producent-teamet Astma & Rocwell (även med i bandet NONONO) delade Johnossis vision och satte sig i producentstolarna. Fullt medvetna om att de aldrig tidigare producerat ett rockband var de fast beslutna om att behålla bandets musikaliska kärna, men klä den i en ny modern ljudkostym.

Nya singeln ”Air Is Free” dundrar fram med en ljudbild i arenastorlek och är första smakprovet och startskottet för vad som komma skall längre fram i höst. Johnossi släpper en EP den 8 november med ”Air Is Free” som titelspår. Bandets femte album släpps sen i början av 2017.

Johnossi har efter massivt turnerande jorden runt det senaste decenniet mutat in sig som ett av de allra bästa livebanden. I mars - april 2017 tar dom sin högexplosiva show ut på vägarna igen.

Bandet kommer att göra en spelning på Hoxton Square Bar i London redan den 8 november.

TURNÉ

8 mars Amsterdam (NL) Bitterzoet
10 mars Berlin (GER) Columbiahalle
11 mars Hamburg (GER) Docks

Alla biljetter släpps måndag 10 oktober kl. 10.00.

OM JOHNOSSI

Johnossi består John Engelbert (sång och gitarr) och Oskar ”Ossi” Bonde (trummor). I tjugoårsåldern startade de duon, som efter bara tre spelningar och några månader tillsammans som band, skrev sitt första skivkontrakt.

2005 släpptes deras självbetitlade debutalbum och sedan dess har de hunnit släppa ytterligare tre album samt turnera i främst Europa, men även i USA och Japan.

Duon har flertalet platinasäljande album och singlar i bagaget och har blivit belönade med prestigefyllda priser som en Grammis för ”Bästa grupp” och två P3 Guld-statyetter också dessa för ”Bästa grupp”.

Kontaktpersoner:

Anders Larsson, Turnéproducent