Vimek vässar återförsäljarnätet

Från försäljningsansvarig till ansvarig återförsäljare

Stefan Asp är ett känt namn inom skogsbranschen med närmare 40 års erfarenhet av skogsmaskinsförsäljning. Karriären började redan 1980 hos ÖSA och fortsatte därefter inom FMG, Timberjack, John Deere – och nu senast på Vimek.

Under sina elva månader som försäljningsansvarig för Sverige hann Stefan beta av flera tusen mil, samt otaliga besök och event, innan han bestämde sig för att istället bli återförsäljare för Vimek. Under namnet "Stefan Asp Trading" kommer han hädanefter att verka på sin hemmaplan Alfta i Gävleborgs län, där han har ett stort kontaktnät.

– Vimeks skogsmaskiner håller en hög teknisk klass, är robusta, skonsamma och tillhör det växande segmentet kompaktklassen. Det känns väldigt roligt och spännande att få koncentrera mig på mitt område och där jag ser en stor potential, säger Stefan Asp.

Några personliga frågor till Stefan:

1. Vad är dina närmaste affärsplaner för Vimek?
    • Affärsplanen med mig som ÅF i Gävleborgs län är att sälja några maskiner till en entreprenör som jag / vi kan ha som referens i området. En grupp eller en DUO skulle sitta fint och ge ringar på vattnet.
  2. Vilken färg skulle du vilja att våra kommande skogsmaskiner har?
    • Jag tycker att Fassi-röd skulle passa eftersom de är Vimeks huvudägare.
  3. När och varför grät du senast?
    • Det kom lite tårar när vi i hela familjen, inklusive barnbarnen, hade begravning av allas vår Schiro (en japansk spets) vid sommarparadiset Grannäs i juni.
  4. Hur skulle du sälja in en Vimek 404 SE-skördare till Donald Trump?
    • Det finns kunder och kunder! MrTrump är en av dem jag inte skulle sälja en maskin till! Den fjädern i hatten ger mer bekymmer än vad man som säljare och organisation har glädje av. Affärer ska vara bra för säljare OCH köpare! Och med Trump tvivlar jag på att det långsiktiga samarbetet / resultatet skulle bli bra.
  5. Vilken superkraft skulle du vilja ha?
    • Lite Stålmannen önskar vi nog alla att vi hade lite i oss av 😊👍

Från Estland till Värmland

Lars Åstbom har även han en lång branscherfarenhet. Vid sidan av sitt företag Åstboms Skogs AB, som grundades 1960, är han också delägare i det estniska företaget MFO OÜ. MFO OÜ är återförsäljare i Estland för tillverkarna Komatsu, Vimek, Cranab och Slagkraft och är dessutom en av de största återförsäljarna i Baltikum av begagnad skogsutrustning.

I och med affärsrelationen med Vimek, i kombination med avsaknaden av en Vimek-återförsäljare i Värmland, var det en naturlig fortsättning att börja sälja Vimek på sin (andra) hemmaplan.

– Det kändes naturligt att inleda ett samarbete med Vimek även här i Sverige. Deras maskiner står för ett modernt, skonsamt skogsbruk och är lätta och smidiga i skogen, med så liten markpåverkan som möjligt vid avverkning och gallring, säger Lars Åstbom.

– Maskinerna är dessutom servicevänliga och driftssäkra, vilket är viktiga bitar ute i fält. För mig symboliserar varumärket Vimek hög, svensk kvalité med stora möjligheter till kundanpassning, tillägger Lars Åstbom.

Några personliga frågor till Lars:

1. Vad är dina närmaste affärsplaner för Vimek?
    • Jobba aktivt!
  2. Vilken färg skulle du vilja att våra kommande skogsmaskiner har?
    • Färgen är ganska oväsentlig.
  3. När och varför grät du senast?
    • Det var vid glädje eller sorg, minns inte riktigt…
  4. Hur skulle du sälja in en Vimek 610 SE-skotare till Barack Obama?
    • Han inser nog själv behovet.
  5. Vilken superkraft skulle du vilja ha?
    • Att kunna förflytta mig i tiden.

VD:n har ordet

– Vimek jobbar målinriktat för att hitta samarbetspartners med rätt kompetens och fokus på skogen, och som kan ta hand om kunderna på bästa sätt. Där känns Stefan och Lars klockrena, säger Johannes Nilsson, vd för Vimek.

– Och vi jobbar hellre med färre återförsäljare som kan ta ett större ansvar för kunderna, fortsätter Johannes. Det handlar ju inte att bara om att sälja en maskin – relationen och servicen efteråt är det viktigaste. Därför är service, support och eftermarknad något vi prioriterar för att finnas till hands för kunden. Vårt motto “Vimek - ett tryggt köp från dag ett” är ett kundlöfte som måste infrias och där alla länkar i kedjan är lika viktiga. Och där vi nu har förstärkt kedjan med två länkar till.

För mer information, kontakta:

Johannes Nilsson
Vd
Telefon 0933-135 18 eller 070-234 95 34

Om Vimek:

Vimek tillverkar robusta, lätta skogsmaskiner för det skonsamma skogsbruket. Företaget, som har anor från 1900-talets början, omsätter cirka 110 miljoner kronor och har ett 30-tal medarbetare. Huvudkontoret och produktionsanläggningen finns i Vindeln, 50 km väster om Umeå. Vimek har återförsäljare runt om i Sverige samt i ett flertal länder runt om i världen. Vimek AB ägs av Cranab AB som är en del av italienska Fassi Group.