Axima satsar på skogen!

Axima ny återförsäljare för Vimek skogsmaskiner

Axima tar över som återförsäljare efter GJ Maskin som varit Vimeks återförsäljare i Västra Götalands län under de senaste åren. En förändring som enligt Vimek ska stärka Vimek ytterligare i detta område, både vad gäller försäljning, service och eftermarknad.

­­- Våra produkter är viktiga, och Västra Götalands län är ett av våra viktigaste marknadsområden, säger Maria Öhman försäljningschef för den Nordiska marknaden hos Vimek. Väst- och Södra Sverige har varit lite av Vimeks Mekka, med många aktiva privata skogsägare och därför känns det väldigt bra när Axima visade intresset i våra maskiner och såg möjligheten!

GJ mer fokus på lantbruk och lastmaskiner

- Vi har haft en kraftig ökad försäljning av lantbruksmaskiner de senaste åren. Detta har gjort att vi inte har kunnat ägna den tid som krävs för att gott resultat även med Vimeks produktprogram, säger GJ Maskin AB:s VD Pär Johansson.

Axima finns på 10 orter i Västra Götaland, norra Halland och i Jönköpings län, och är Sveriges största privata maskinhandlare. Geografiskt sett väldigt viktiga områden för Vimek. Basen har framförallt varit entreprenad- och lantbruksmaskiner, även om skogen varit en del i företagets sortiment. Huvudorterna för Aximas försäljning kommer att vara Floby och Erikstad.

- Med vår bredd och skogliga kompetens, blir Vimek ett bra tillskott i företaget och ett viktigt fokusområde för oss, säger Bengt Larsson, platschef på Axima i Floby AB.

Bengt som själv är skogsägare tillämpar skogsskötsel med småmaskiner och brinner för den typ av skogsvård och gallring som Vimeks maskiner står för.

Johan Eriksson är även han skogsägare och har stor erfarenhet av skogsvård.

- Som lantbrukssäljare ser jag mycket fram emot en ny produkt med inriktning på skogen att visa våra kunder.

- Fler och fler har fått upp ögonen för mindre maskiner som gallrar på skogens villkor. I en snyggt gallrad skog där de bästa stammarna lämnas kvar har kraven från skogsägare och självverksamma ökat. Lika så från entreprenörerna fortsätter Maria.

- Det innebär att kraven att få vara Vimeks återförsäljare också ökat. För oss är det viktigt att jobba nära kunderna, med bra service och en väl fungerande eftermarknad. Axima uppfyller alla de krav vi ställer på en återförsäljare och vi ser fram emot samarbetet tillsammans med Axima, avslutar Maria.