​Vimek fortsätter expandera och nyanställer

— Kraven på oss som leverantör ökar för varje år som går, och det handlar om att kunna erbjuda kunden en mervärde, säger Fredrik Lundberg, VD för Vimek. Vi har därför nyanställt en eftermarknadschef, samt sälj- och produktionspersonal för att kunna leva upp till vår ökade tillväxt och marknadens krav.

Omsättningsrekord

Verksamheten går verkligen för fullt just nu hos skogsmaskinföretaget Vimek i Vindeln. I dagarna meddelar Vimek, som tillverkar mindre skördare och skotare, att man även detta år satt nytt omsättningsrekord och att företagets långsiktiga marknadsutvecklingar fortsatt att slå väl ut.

Givetvis har leveranserna under 2016 till Vitryssland bidragit till att företaget nu växer.

Ökat fokus på eftermarknad

— Vi ser att kravet på oss som leverantör ökar för varje år som går och att kraven på en stark organisation bakom varje levererad produkt finns. Det handlar om att kunna erbjuda kunden ett mervärde i form av en service- och eftermarknadsorganisation som finns nära kunden. Men även dokumentation, utbildningsmaterial och reservdelsförsörjning, säger Vimeks VD Fredrik Lundberg.

Under 2016 har Vimek stärkt positionen som marknadsledande tillverkare av skonsamma skogsmaskiner både i Sverige och på etablerade exportmarknader.

Nyanställer

Med den tillväxt företaget gjort på denna korta tid måste organisationen förstärkas ytterligare för att möta upp till de krav kunderna ställer på dem som maskintillverkare.

Som ny Eftermarknadschef kliver Urban Lundström in, som tidigare varit ansvarig för Vimeks exportförsäljning i Europa.

— Urban är bekant för många och med sina år som servicetekniker inom Komatsu Forest tillsammans med åren hos Vimek, har Urban alla verktyg för att lyckas in sin nya roll, berättar Fredrik.

Som ersättare för Urban har Vimek anställt Ola Lindström som närmast kommer från en roll som säljare inom distribution av olika träprodukter på den Skandinaviska marknaden.

— Ola blir ny försäljningsansvarig för Europa, och med den erfarenhet och bakgrund han bär med sig, kommer vi att vidareutveckla vår exportförsäljning och öppna dörren för de marknadsområden som står i ”väntläge”, säger Fredrik.

Elektronisk reservdelskatalog på webben

Under början av 2017 kommer Vimek att lansera en helt ny webbaserad plattform (Vimek EPC), en elektronisk reservdelskatalog på webben.

— Ett nytt verktyg som framförallt våra återförsäljare kommer att ha stor nytta av i sitt service- och eftermarknadsarbete ut mot våra kunder. Vi vill vara nära kunden och kan via våra återförsäljare erbjuda kunderna bästa tänkbara service, support och eftermarknad säger Fredrik.

Samverkan med andra

Vimek ingår i Cranab Group, som består av Cranab, Slagkraft, Vimek och Bracke Forest – fyra varumärken som samverkar för att vara världsledande inom hållbart skogsbruk. De tre förstnämnda finns alla i Vindeln i Västerbotten. Vimek tillverkar professionella och skonsamma skogsmaskiner, skördare och skotare, främst för gallring; Cranab tillverkar kranar och gripare; Slagkraft gräs- och buskröjningsaggregat; medan Bracke Forest i Bräcke tillverkar aggregat för markberedning, plantering och sådd av skogsplantor samt skörd av biomassa.

— Mycket av våra framgångar är att vi har en engagerad personal som är nyfikna och intresserade av det vi gör och väldigt målinriktade, säger en nöjd Fredrik Lundberg som ser mycket ljust på 2017.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Mer information, kontakta:

Fredrik Lundberg, VD Vimek AB: 0933-135 20, 070-399 22 86, fredrik.lundberg@vimek.se

Ola Lindström, Area Sales Manager Europe: 0933-135 17, 072-142 02 42, ola.lindstrom@vimek.se

Urban Lundström, Eftermarknadschef: 0933-135 30, 072-245 99 80, urban.lundstrom@vimek.se

• Industri, tillverkning

Vimek är en marknadsledande tillverkare av lätta maskiner för det skonsamma skogsbruket. Företaget, med anor från början av 1900-talet, beläget i Vindeln i Västerbotten, omsätter drygt 80 mkr, och har ca 30 medarbetare.

Vimek har återförsäljare runt om i Sverige samt i ett flertal andra länder runt om i världen.

Vimek ingår i Cranab Group (Cranab, Slagkraft, Vimek och Bracke Forest) som samverkar för att vara världsledande inom hållbart skogsbruk, från plantering till slutlig hantering. Cranab Group har totalt ca 200 anställda.