Dags för invigning av Handelshuset Vimpeln

Torsdag 27 mars klocka 10.00 invigs så äntligen Alingsås nya handelshus – Vimpeln. Det efter tre års hårt arbete med att förvandla den tidigare industribyggnaden till ett modernt handelshus fyllt med en rad starka butiksvarumärken.

– Det känns otroligt spännande och kul, säger Henrik Melin som fungerar som Centrumledare i det nya handelshuset.

– Vi tror på ett rejält besöksflöde hela premiärhelgen som pågår från och med torsdag till söndag och vi hoppas på överinseende om det skulle uppstå lite trafikstörningar med tanke på premiären.

Anledning till att Henrik tror på många gäster är inte minst det starka butiksutbud som Vimpeln kan erbjuda. Totalt pratar vi om 17 butiker plus en restaurang/kafé. Bland dessa butiker kan vi hitta Clas Ohlson, BR-Leksaker, Chilli, Elgiganten, Hööks, Lindex, Cura apotektet, Smarteyes, Stadium Outlet, Phonehouse, Happy Homes, Endorfin, IEMS och Vimpeln Zoo, men även de lokala företagen No19 och Silverboden. Detta ihop med redan etablerade ICA Maxi och den nya restaurangen Ediths Kök, som drivs i ICA Maxis regi, talar för ett mycket starkt och efterlängtat koncept i handelsstaden Alingsås.

Lokal prägel på invigning
Någonstans runt klockan 10.00 på torsdagen klipps så det blågula bandet som ett tecken på att Vimpeln har öppnat. På scenen för att förrätta invigningen står bröderna Ulf och Claes Melin såsom initiativtagare och ägare ihop med Alingsås kommundirektör Magnus Haggren och nästa generation melinare. Ceremonin sker under ledning av Patrik Westberg. Sedan är det fritt fram för alla att ta del av det som ”gömts” bakom ett byggskynke i flera månader. Alla butiker står då öppna för att ta emot de nya besökarna och det kommer att finnas mängder av fina produkterbjudanden.

Vad gäller aktiviteter under helgen så har Henrik Melin och kompani valt att satsa på en lokal touche genom ett samarbete med Kulturskolan och Alingsås jazzentusiaster. Under lördagen finns även Alingsås Handbollklubb på plats med sina elitspelare för att mingla, skriva autografer och bistå med speltips. Utöver detta så kommer det att bjudas på rad överraskningar under hela helgen.

Ett annorlunda handelshus
Vimpeln är ett modernt handelshus på en total butiksyta om 25 000 kvm. Men det är också ett på många sätt annorlunda handelshus. Det är exempelvis inte många som kan skryta med promenadavstånd till stadskärnan, ett läge i direkt anslutning till E20 och dessutom beläget precis utmed en strandpromenad mitt i staden.

Att återanvända en mer än hundraårig industribyggnad, tidigare inrymmande ett bomullsväveri, är en smart idé – inte minst miljömässigt, och detta gör Vimpeln unikt i sammanhanget.

Bakom projektet står Ulf och Claes Melin som därmed förvaltar och håller liv i de gamla familjetraditionerna sedan 1890 då farfar Anton Melin började med försäljning av oljor och andra förnödenheter i Alingsås. Alltsedan dess har den röda tråden varit framåtanda och utveckling, och idag står familjen Melin bakom såväl en av Sveriges främsta ICA Maxi-butiker som det nya handelshuset Vimpeln, det senare ett välkommet tillskott för att ytterligare stärka Alingsås som handelsstad.

Öppettider
Vardagar: 10.00-19.00
Lördag: 10.00-17.00
Söndag: 11.00-16.00

Avvikande öppettider kan förekomma. Exempelvis har ICA Maxi öppet 06.00-23.00 varje dag.

Fakta Vimpeln

• 17 butiker och en restaurang/café
  • 850 MSEK i investering
  • 25.000 kvm butiksyta – en fördubbling
  • 500 arbetstillfällen – en fördubbling
  • 1.000 parkeringsplatser – en fördubbling
  • Handel för 1 miljard – en fördubbling
  • 100 bostadsrätter (Brf Sjöstaden, planerad byggstart hösten 2015)
  • 30 hyresrätter (Kv Ankaret, planerad byggstart våren 2014)

För mer information:
Henrik Melin, Centrumledare
henrik.melin@vimpelnalingsas.se

www.vimpelnalingsas.se

Bildtext:
Claes Melin och Henrik Melin ser fram emot invigningen av Vimpeln som äger rum torsdag 27 mars kl 10.00.

• vimpeln

• Alingsås

Vimpeln är ett nytt handelshus, beläget bredvid Ica Maxi i Alingsås, som öppnar våren 2014. Handelshuset blir drygt 20 000 kvm stort och byggs i Alingsås gamla bomullsväveri från 1906. Vimpeln kommer även att upprätta omkring 120 privatbostäder på byggnadens södra sida. Ulf och Claes Melin är entreprenörerna bakom handelshuset Vimpeln, där deras ICA Maxi-butik också är belägen. Deras familj har drivit handel i Alingsås i tre generationer. Och efter snart 30 år med butikshandel på orten och de senaste 10 åren med ICA Maxi utvidgar bröderna nu verksamheten med handelshuset Vimpeln.

Henrik Melin

Presskontakt Centrumledare Marknadsföring och evenemang på Vimpeln 0730-83 87 77