9 av 10 åker helst på sol- och badsemester utomlands

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2014 10:26 CEST

Av de tillfrågade i Vings senaste Resepanel svarar 89 procent att de helst åker på sol- och badsemester i sommar, och enligt nästan 4 av 10 (38 procent) är Mallorca sommarens bästa solresmål. Även bokningsläget inför sommaren pekar i samma riktning – Mallorca är ett av de mest bokade resmålen inför sommarsäsongen hos Ving.

- Mallorca har alltid varit ett omtyckt resmål bland svenskarna. Kanske för att det är en så bra mix av härliga stränder, storstad och vacker natur. Mallorca har någonting för alla, både för barnfamiljer och vuxna som reser utan barn, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Förutom Mallorca toppar också de små grekiska öarna och Kreta listan över svenskarnas sommarfavoriter, med 29 respektive 26 procent av rösterna, men även Turkiet och Kanarieöarna är populära resmål under sommaren.

Topplista: Här är de populäraste solresmålen inför sommaren (max tre svarsalternativ)

1. Mallorca 38 procent

2. Små grekiska öar 29 procent

3. Kreta 26 procent

4. Turkiet 24 procent

5. Kanarieöarna 20 procent

Topplista: Den här typen av semester föredrar svenskarna (max tre svarsalternativ)

1. Sol och bad utomlands 89 procent

2. Storstadsweekend utomlands 43 procent

3. Sol och bad i Sverige 29 procent

4. Fjällsemester 13 procent

5. Bilsemester utomlands 12 procent

På frågan hur svenskarna planerar att spendera sommarsemestern svarar 43 procent att de kommer att resa utomlands någon period, och nästan lika många att de redan har bokat, eller ska boka, en sol- och badresa (22 respektive 19 procent).

Om Resepanelen: Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gället semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Den här panelen har besvarats av 6 778 personer, som är medlemmar i Vings resepanel. Undersökningen genomfördes under mars månad. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För ytterligare information kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-51 30 75. Magdalena.ohrn@ving.se