Allt fler tränar på semestern

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2013 09:52 CET

– nu kan du skaffa personlig tränare på semestern

Vings resenärer blir allt mer intresserade av träning. Fem av tio tränar under semestern visar Vings undersökning Resepanelen, och hela 33 procent tränar varje dag på semestern. Promenader och vattenaerobics ligger i topp.

De flesta väljer att träna på semestern därför att de är vana att hålla sig i form och vill göra det även när de är lediga. I Resepanelen uppger 29 procent att träning är ett sätt att koppla av på, medan 22 procent tränar för att kunna unna sig lite mer god mat och dryck med gott samvete, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Ving har samarbete med SATS på alla Sunwing Family Resorts och Sunprime Hotels. Det innebär att alla instruktörer är utbildade av SATS och erbjuder träningsklasser som SatsCore, SatsYoga, CrossTraining, SatsPowerStep, SatsEnergy Samtliga gruppträningsklasser är gratis och har en åldersgräns på 15 år. Fitness Together ger föräldrar och ungdomar i åldern 11-15 år möjligheten att träna tillsammans på vissa gruppträningsklasser. I höstas infördes ”Strong Mama” – träning där man kan ta med sin bebis (innan de kan krypa) och även träna om man är gravid.

I takt med att allt fler tränar på semestern och försöker att leva sunt även under ledigheten utökar Ving samarbetet med SATS och inför en rad nyheter.

Träningsnyheter hos Ving under 2013:

• Personlig tränare på semestern – ett sätt att komma igång med träningen på semestern, då man faktiskt har tid. Man får ett program som man sen kan fortsätta med på hemma. Kan bokas  hemifrån men också på plats på hotellet. Detta startar till sommaren på Sunwing Kallithea, där även gymmet byggs ut. På sikt ska även fler Sunwing Family Resorts och Sunprime Hotels att kunna erbjuda detta.

• ”Lollo och Bernie Family Gymnastics” – startar under vintern och är träning för hela familjen, både  föräldrar, farföräldrar och barn tillsammans. Passar bäst för barn mellan 3-7 år.

• ”Youth Cross Training” - funktionell träning för de lite större barnen, 11-15 år. Som ett komplement till Fitness Together där barnen tränar tillsammans med  föräldrarna, Youth Cross Training, där de större barnen tränar helt på egen hand utan föräldrar.

Den sunda trenden är också skälet till att Ving nu inför rökfritt på alla Sunwing Family Resorts, och från i sommar kommer man att kunna röka endast på anvisade platser på hotellområdet.

Våra Sunwing är absolut det bästa vi kan erbjuda barnfamiljer och därför är det självklart för oss att införa rökfritt. Många är idag allergiska och vi lyssnar nu på våra kunder och den allmänna trenden i samhället och inför rökfritt på alla våra hotell, det gäller även på balkongerna och terrasserna, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Önskas ytterligare information kontakta Charlotte Hallencreutz, Ving, tel 0709-513202. Charlotte.hallencreutz@ving.se

Bild: Vattengympa på Sunprime. Fotograf Joakim Borén.

Bilder finns på http://www.ving.se/bildarkiv

Ving är Sveriges största researrangör med resor till fler än 500 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i egna butiker och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med ca 200 anställda och 660 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.