Balkonghytt i topp när svenskarna väljer hytt på kryssningen

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2017 13:41 CET

Foto Royal Caribbean International

- Nära 60 procent av Vings kryssningsgäster vill njuta av havsbrisen

Svenskarnas intresse för kryssningar fortsätter att vara högt, såväl vinter som sommar. Det som lockar med kryssningar är framför allt stoppen under rutten, men många passar också på att njuta ombord på fartyget och när det kommer till boende är det balkonghytterna som är allra populärast. Det visar Vings senaste bokningsstatistik.

Av de kunder som bokat ett kryssningspaket med Ving under innevarande vinter är det nära 6 av 10 (58 procent) som bokar en balkonghytt. Därefter kommer insideshytt och utsideshytt. Samma mönster ser Ving inför sommaren.

- På semestern är det många som vill ha det lite bättre än hemma och precis som med våra hotell är det de bästa hytterna som är allra populärast och som bokas först. Att sitta och njuta av havsbrisen eller solnedgången är något som många förknippar med en kryssning. Den där stunden på balkongen kan därför ge det där lilla extra som förgyller dagarna ute till havs, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Av de fyra rederier som Ving samarbetar med är det Royal Caribbean Internationals och Costa Cruises fartyg som är populärast bland kryssningsresenärerna. På topp 5-listorna hamnar bland annat två av världens största kryssningsfartyg, Oasis of the Seas och Allure of The Seas. Under innevarande vinter är det dock Celebrity Cruises fartyg Celebrity Reflection som bl a kryssar till Mexiko, Jamaica och Puerto Rico, som är bäst bokat hos Ving.

Populäraste fartygen hos Ving :

Vintern 2016/2017

1. Celebrity Reflection
  2. Costa Deliziosa
  3. Oasis of The Seas
  4. Allure of The Seas
  5. Costa Diadema

Sommaren 2017

1. Costa Diadema
  2. Allure of The Seas
  3. Costa Fascinosa
  4. Oasis of The Seas
  5. Rhapsody of the Seas

Prisexempel: Kryssningspaket ”Västra Medelhavet 7 nätter”. Flyg ToR Stockholm + hotellövernattning i Barcelona + kryssning”. Avresa den 24 april 2017 från Arlanda, Stockholm. Kryssning med Costa Pacifica. Boende i balkonghytt inklusive helpension och dryckespaket. Från 9 795 kronor per person.

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta: Anna Hagberg, informatör Ving, tel 0709-513158, anna.hagberg@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.