Barcelona är storstaden som toppar svenskarnas bucketlist

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2017 10:20 CET

Barcelona i topp på svenskarnas bucketlist

Det är Barcelona som toppar listan över storstäderna som svenskarna vill besöka innan de dör. Det svarar drygt 3 av 10 i Vings resepanel där 15 032 personer svarat på frågor om cityresor. I en storstad finns det alltid något att se eller göra. Vill man inte gå på museum eller på marknader så kan man sätta sig på en bänk och känna in stadens puls. Varje stad har sin charm.

– Barcelona och New York toppar ofta våra listor över populära storstäder. Barcelona har mycket att erbjuda och flygresan dit tar bara 3,5 timmar ifrån Arlanda. Det som lockar svenskarna till Barcelona är att man kan kombinera storstadspuls med strandliv, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Topp 10 – Storstäderna som svenskarna helst reser till

1. Barcelona34 procent

2. New York32 procent

3. Sydney19 procent

4. Rom18 procent

5. Dubai16 procent

6. Kapstaden15 procent

7. Los Angeles15 procent

8. Venedig14 procent

9. San Francisco14 procent

10. Paris12 procent

Mat- och dryckeskultur är viktigt

5 av 10 svenskar tycker att en spännande mat- och dryckeskultur är viktigt när man besöker en storstad, medan drygt 40 procent tycker att det ska vara prisvärt att leva och shoppa. Att staden har kända sevärdheter som man kan besöka tycker cirka 30 procent är viktigt.

Topp 5 – Vad som utmärker ett bra cityresmål

1. Spännande mat- och dryckeskultur 49 procent

2. Det ska vara prisvärt att leva/shoppa 37 procent

3. Det bör finnas sevärdheter i världsklass33 procent

4. Man ska kunna kombinera sol/bad och storstadsliv 29 procent

5. Stort utbud av kultur, ex teater, musik och konst 23 procent

Så upplevs städerna bäst

I en storstad är det mycket som skall upplevas och nya intryck som ska tas in. På frågan ”hur upplever man en stad bäst tycker du?” svarar 94 procent att de helst gör det till fots. 53 procent av de tillfrågade uppger att allmänna kommunikationer som till exempel lokalbuss är att föredra. Att åka sightseeingbuss och besöka storstädernas sevärdheter är ett trevligt sätt att ta sig runt på, det tycker 50 procent av panellisterna.

Om Resepanelen:

Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 15 032 personer. Undersökningen genomfördes i februari, 2017. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

Önskas ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta

Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.